Kuinka tehdä onnistunutta vaikuttajayhteistyötä Instagramissa - opas yrityksille
Sarvikivi, Lotta (2022)
Sarvikivi, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013354
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käsitellään vaikuttajamarkkinointia markkinointikeinona ja sen hyödyntämistä Instagramissa. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda yrityksille opas onnistuneeseen vaikuttajayhteistyöhön Instagramissa ja selvittää, miksi yritysten kannattaisi ottaa vaikuttajamarkkinointi osaksi kokonaisvaltaista markkinointisuunnitelmaa. Lopullinen opas on tarkoitettu avuksi yrityksille, jotka eivät vielä ole aloittaneet vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä Instagramissa. Oppaan tavoitteena on antaa yrityksille kokonaisvaltainen kuva vaikuttajamarkkinoinnin eri vaiheista.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta pääkappaleesta, jotka ovat vaikuttajamarkkinointi sekä vaikuttajamarkkinoinnin ja trendien hyödyntäminen Instagramissa. Tietoperustan kappaleessa kaksi käydään läpi vaikuttajamarkkinointia markkinointikeinona, vaikuttajien luokittelua kokoluokittain sekä kaupallisen yhteistyön piirteitä ja sen aloittamista. Kappaleessa käsitellään vaikuttajamarkkinoinnin eri mittareita sekä milleniaalien ja Z-sukupolven ostokäyttäytymistä ja sen vaikutusta vaikuttajamarkkinointiin. Lopuksi kappale kaksi esittelee vaikuttajamarkkinoinnin trendejä vuodelle 2022.
Tietoperustan kappaleessa kolme syventyy tieto vaikuttajamarkkinoinnista sosiaalisen median alustaa hyödyntäen. Tietoperustan kappaleessa kolme käsitellään vaikuttajamarkkinointia Instagramissa. Kappaleessa kerrotaan vaikuttajamarkkinoinnin keinoista, hyödyntäen Instagramin eri ominaisuuksia. Lopuksi kappaleessa esittelee Instagramin trendejä vuodelle 2022.
Neljännessä kappaleessa eli työn toiminnallisessa osuudessa kuvataan opinnäytetyön liitteenä olevan oppaan onnistuneen vaikuttajayhteistyön toteutukseen Instagramissa toteutuksen vaiheet. Viimeisessä kappaleessa käydään läpi valmista opasta, johtopäätöksiä ja niihin perustuvia kehitysehdotuksia. Lopuksi kirjoittaja arvioi omaa oppimista opinnäytetyön prosessin aikana.
Vaikuttajamarkkinoinnista on kasvanut yksi tämän hetken suosituimmista markkinoinnin keinoista ja monet yritykset haluavatkin omaksua vaikuttajamarkkinoinnin omaan markkinointisuunnitelmaansa. Tämä opinnäytetyö ja siitä syntyvä opas tarjoavat hyödyllistä tietoa yrityksille, jotka kannattaa ottaa huomioon saavuttaakseen onnistuneen vaikuttajayhteistyön toteutuksen Instagramissa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta pääkappaleesta, jotka ovat vaikuttajamarkkinointi sekä vaikuttajamarkkinoinnin ja trendien hyödyntäminen Instagramissa. Tietoperustan kappaleessa kaksi käydään läpi vaikuttajamarkkinointia markkinointikeinona, vaikuttajien luokittelua kokoluokittain sekä kaupallisen yhteistyön piirteitä ja sen aloittamista. Kappaleessa käsitellään vaikuttajamarkkinoinnin eri mittareita sekä milleniaalien ja Z-sukupolven ostokäyttäytymistä ja sen vaikutusta vaikuttajamarkkinointiin. Lopuksi kappale kaksi esittelee vaikuttajamarkkinoinnin trendejä vuodelle 2022.
Tietoperustan kappaleessa kolme syventyy tieto vaikuttajamarkkinoinnista sosiaalisen median alustaa hyödyntäen. Tietoperustan kappaleessa kolme käsitellään vaikuttajamarkkinointia Instagramissa. Kappaleessa kerrotaan vaikuttajamarkkinoinnin keinoista, hyödyntäen Instagramin eri ominaisuuksia. Lopuksi kappaleessa esittelee Instagramin trendejä vuodelle 2022.
Neljännessä kappaleessa eli työn toiminnallisessa osuudessa kuvataan opinnäytetyön liitteenä olevan oppaan onnistuneen vaikuttajayhteistyön toteutukseen Instagramissa toteutuksen vaiheet. Viimeisessä kappaleessa käydään läpi valmista opasta, johtopäätöksiä ja niihin perustuvia kehitysehdotuksia. Lopuksi kirjoittaja arvioi omaa oppimista opinnäytetyön prosessin aikana.
Vaikuttajamarkkinoinnista on kasvanut yksi tämän hetken suosituimmista markkinoinnin keinoista ja monet yritykset haluavatkin omaksua vaikuttajamarkkinoinnin omaan markkinointisuunnitelmaansa. Tämä opinnäytetyö ja siitä syntyvä opas tarjoavat hyödyllistä tietoa yrityksille, jotka kannattaa ottaa huomioon saavuttaakseen onnistuneen vaikuttajayhteistyön toteutuksen Instagramissa.