"Hei, mitä sulle kuuluu?" Etähoiva kotihoidon asiakkaan kokemana
Laakso, Kirsi; Saarinen, Riikka (2022)
Laakso, Kirsi
Saarinen, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013324
Tiivistelmä
Ikääntyneen väestön määrä sekä palvelutarve tulee kasvamaan Suomessa lähitulevaisuudessa. Tämä tuo haasteita kotihoidon resurssoinnille niin taloudellisesti kuin riittävän sekä ammattitaitoisen henkilökunnan saamiseksi. Kotihoito on ottanut käyttöön uusia teknologisia ratkaisuja, joiden avulla pyritään tehostamaan ja parantamaan kotihoidon käytössä olevaa aikaa sekä resursseja. Etähoivaa pilotoidaan tällä hetkellä paljon ja sitä käytetään yhä enenevässä määrin kotihoidoissa fyysisten käyntien ohella. Etähoivan avulla pystytään helposti korvaamaan sellaiset käynnit, joissa riittävät työntekijän ohjaus ja neuvonta eikä fyysiselle käynnille ole tarvetta.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, miten Jalasjärven kotihoidossa asiakkaat kokevat etähoivakäynnit, miten etähoivakäynneissä on onnistuttu ja miten etähoivaa voitaisiin kehittää käyttäjän näkökulmasta paremmaksi tulevaisuudessa. JIK kuntayhtymän alueella etähoivaa pilotoitiin alkuvuodesta 2021 kesän loppuun saakka.
Opinnäytetyömme on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla kahdeksaa etähoivan käyttäjää yksilöhaastatteluina. Kaksi asiakasta haastateltiin etähoivaa hyödyntäen ja kuudelle asiakkaalle tehtiin kotikäynti. Aineisto on kerätty teemahaastattelun keinoin ja analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että Jalasjärven kotihoidon asiakkaat olivat tyytyväisiä etähoivakäynteihin. He kokivat etähoivalaitteen toimivana ja helppokäyttöisenä, eivätkä löytäneet sen kehittämiseksi muuta kuin mahdollisuuden ottaa itse yhteyttä etälaitteen avulla. Kaikki haastateltavat olivat lisäksi halukkaita jatkamaan etähoivakäyntejä myös tulevaisuudessa. Etähoivan avulla haastateltavat kokivat saaneensa riittävän turvan sekä avun, ja luottamus kotihoitoa kohtaan oli suuri. Haastatelluilla oli vahva usko, että kotihoito tulee pitämään heistä huolen jatkossakin riittävin keinoin ja käynnein.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, miten Jalasjärven kotihoidossa asiakkaat kokevat etähoivakäynnit, miten etähoivakäynneissä on onnistuttu ja miten etähoivaa voitaisiin kehittää käyttäjän näkökulmasta paremmaksi tulevaisuudessa. JIK kuntayhtymän alueella etähoivaa pilotoitiin alkuvuodesta 2021 kesän loppuun saakka.
Opinnäytetyömme on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla kahdeksaa etähoivan käyttäjää yksilöhaastatteluina. Kaksi asiakasta haastateltiin etähoivaa hyödyntäen ja kuudelle asiakkaalle tehtiin kotikäynti. Aineisto on kerätty teemahaastattelun keinoin ja analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että Jalasjärven kotihoidon asiakkaat olivat tyytyväisiä etähoivakäynteihin. He kokivat etähoivalaitteen toimivana ja helppokäyttöisenä, eivätkä löytäneet sen kehittämiseksi muuta kuin mahdollisuuden ottaa itse yhteyttä etälaitteen avulla. Kaikki haastateltavat olivat lisäksi halukkaita jatkamaan etähoivakäyntejä myös tulevaisuudessa. Etähoivan avulla haastateltavat kokivat saaneensa riittävän turvan sekä avun, ja luottamus kotihoitoa kohtaan oli suuri. Haastatelluilla oli vahva usko, että kotihoito tulee pitämään heistä huolen jatkossakin riittävin keinoin ja käynnein.