Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Miksi teatterissa aina vain leikitään?

Laukniemi, Minka (2022)

 
Avaa tiedosto
Laukniemi_Minka.pdf (226.4Kt)
Lataukset: 


Laukniemi, Minka
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113456
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkin leikin ja teatterin hyötyjä lapsen kasvulle ja kehitykselle sekä pohdin, mitä lapsi voi teatteriharrastuksesta tuoda mukanaan aikuisuuteen. Opinnäytetyö kokoaa yhteen oman pedagogiikkani ydinajatuksia ja havaintojani opetustyöstä. Havaintoni perustuvat pääasiassa 4–12-vuotiaiden lasten parissa tehtyyn opetustyöhön. Tavoitteeni on vastata kysymykseen siitä miksi leikki on teatteriopetuksen kulmakiviä.

Teoreettisena viitekehyksenä käytän Unicefin julkaisemaa Children’s participation from tokenism to citizenship-teosta, joka käsittelee lasten osallisuutta sekä Taideyliopiston julkaisemaa kehollisen oppimisen teoriakokonaisuutta. Tarkastelen leikkiä Jean Piagetin kehitysvaiheteorian kautta ja tutkin sitä teatterin näkökulmasta. Lisäksi hyödynnän lähteenä Reetta Vehkalahden teosta Leikkivä teatteri sekä artikkeleita alan asiantuntijoilta.

Opinnäytetyö toimii yhteenvetona teatteria harrastavien lasten vanhemmille sekä muille asiasta kiinnostuneille, jotka haluavat paremmin ymmärtää teatterin leikinomaista luonnetta.

Teatteri-ilmaisun ohjaajille on tehty useita erinomaisia opaskirjoja harjoitteisiin ja teatterileikkeihin. Opinnäytetyö on pyrkimykseni avata teoriaa näiden harjoitteiden ja vakiintuneiden toimintamallien takana sekä välittää lukijalle syvempää ymmärrystä teatterin pitkäjänteisestä luonteesta tulevaisuuden osaajien kasvattajana.
 
In my thesis I study the benefits of play and theater in children’s growth and development, and process what children are able to bring from their theater hobby into adulthood. This thesis brings together the core ideas of my own pedagogical approach as well as my observations as a teacher. My findings are mainly based on teaching 4–12-year-olds. I aim to answer the question of why play is the cornerstone of theater education.

As a theoretical frame of reference, I use the book Children’s participation from tokenism to citizenship, published by Unicef, which deals with the complicity of children, as well as the theory of physical learning published by the Helsinki University of Arts. I look at play through Jean Piaget’s theory of the developmental stages and examine it from a theatrical perspective. In addition to sources, I use Reetta Vehkalahti's book Leikkivä teatteri and articles from experts in the field.

The thesis serves as a summary for parents of children in theater education, as well as for others who want to better understand the playful nature of theater.

There are many excellent guidebooks for exercises and theater plays for drama teachers. This thesis is my attempt to open up the theory behind these exercises and established operating models, and to convey to the reader a deeper understanding of the long-term nature of theater as an educator of the future experts.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste