Lasten ADHD:n fysioterapeuttinen kuntoutus: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Anttonen, Maiju; Huikuri, Jenna (2022)
Anttonen, Maiju
Huikuri, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113550
Tiivistelmä
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (attention deficit hyperactivity disorder, ADHD) on yksi yleisimmistä lapsuudessa esiintyvistä neuropsykiatrisista häiriöistä. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden säätelyn häiriöiden ja impulsiivisuuden lisäksi ADHD-oireisilla lapsilla esiintyy usein myös puutteita motorisissa ja kognitiivisissa taidoissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla ADHD-oireisten lasten fysioterapeuttisessa kuntoutuksessa hyödynnettäviä menetelmiä sekä heidän fyysistä aktiivisuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota fysioterapeuteille tietoa ADHD-oireisten lasten kuntoutuksesta. Opinnäytetyön tutkimuskysymysten avulla pyrittiin selvittämään ADHD-oireisten lasten fysioterapeuttisen kuntoutuksen sisältöä, terapeuttisen harjoittelun yhteyttä lasten motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden määrää ja yhteyttä ADHD-oireisiin. Opinnäytetyön toissijaisena tavoitteena oli tuottaa potilasohje opinnäytetyön tulosten ja johtopäätösten ydinasioista.
Aineisto kirjallisuuskatsaukseen kerättiin keskeisistä tietokannoista, kuten Pubmedistä, Pedrosta ja EBSCO:sta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui viimeisen 10 vuoden aikana julkaistuja englanninkielisiä tutkimuksia, joissa käsiteltiin 5–15-vuotiaita lapsia, joilla on diagnosoitu ADHD. Kirjallisuuskatsaukseen valitut tutkimukset analysointiin käyttämällä sisällönanalyysiä. Tutkimusten keskeiset menetelmät ja tulokset pelkistettiin ja luokiteltiin ala-, ylä- ja pääluokkiin, jotka tarjosivat vastauksia asetettuihin tutkimuskysymyksiin.
Kognitiivisia ja fyysisiä osa-alueita sisältävät monialaiset interventiomenetelmät osoittautuivat tutkimusten mukaan tehokkaiksi ADHD-oireisten lasten toiminnanohjauksen, käyttäytymisen ja motoristen taitojen kehittämisessä. Interventiot, jotka sisälsivät motorisia-, aerobisia- ja lihaskuntoharjoitteita, monialaisia terapiamenetelmiä ja intervalliharjoittelua sekä vesiliikuntaa, osoittautuivat tehokkaiksi menetelmiksi ADHD-oireisten lasten ja nuorten motoristen taitojen kehittämisessä. ADHD-oireisten lasten fyysinen aktiivisuus osoittautui vähäisemmäksi samanikäisiin lapsiin verrattuna, ja he täyttivät epätodennäköisemmin fyysistä aktiivisuutta koskevat suositukset. Tutkimuksista selvisi, että fyysisellä aktiivisuudella on vaikutusta lasten ja nuorten ADHD-oireisiin. Spesifit ja monipuoliset motoriset ja aerobiset harjoitteet sekä fyysistä aktiivisuutta sisältävät harjoitusohjelmat kehittivät ADHD-oireisten lasten motorista suorituskykyä sekä toiminnanohjausta.
Aineisto kirjallisuuskatsaukseen kerättiin keskeisistä tietokannoista, kuten Pubmedistä, Pedrosta ja EBSCO:sta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui viimeisen 10 vuoden aikana julkaistuja englanninkielisiä tutkimuksia, joissa käsiteltiin 5–15-vuotiaita lapsia, joilla on diagnosoitu ADHD. Kirjallisuuskatsaukseen valitut tutkimukset analysointiin käyttämällä sisällönanalyysiä. Tutkimusten keskeiset menetelmät ja tulokset pelkistettiin ja luokiteltiin ala-, ylä- ja pääluokkiin, jotka tarjosivat vastauksia asetettuihin tutkimuskysymyksiin.
Kognitiivisia ja fyysisiä osa-alueita sisältävät monialaiset interventiomenetelmät osoittautuivat tutkimusten mukaan tehokkaiksi ADHD-oireisten lasten toiminnanohjauksen, käyttäytymisen ja motoristen taitojen kehittämisessä. Interventiot, jotka sisälsivät motorisia-, aerobisia- ja lihaskuntoharjoitteita, monialaisia terapiamenetelmiä ja intervalliharjoittelua sekä vesiliikuntaa, osoittautuivat tehokkaiksi menetelmiksi ADHD-oireisten lasten ja nuorten motoristen taitojen kehittämisessä. ADHD-oireisten lasten fyysinen aktiivisuus osoittautui vähäisemmäksi samanikäisiin lapsiin verrattuna, ja he täyttivät epätodennäköisemmin fyysistä aktiivisuutta koskevat suositukset. Tutkimuksista selvisi, että fyysisellä aktiivisuudella on vaikutusta lasten ja nuorten ADHD-oireisiin. Spesifit ja monipuoliset motoriset ja aerobiset harjoitteet sekä fyysistä aktiivisuutta sisältävät harjoitusohjelmat kehittivät ADHD-oireisten lasten motorista suorituskykyä sekä toiminnanohjausta.