Maksuttoman ehkäisyn palvelukokemus Pirkkalan kunnassa
Tikkala, Ella; Ollikainen, Nelli (2022)
Tikkala, Ella
Ollikainen, Nelli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113607
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Pirkkalan kunnan ehkäisy- ja perhe-suunnitteluneuvolan alle 25-vuotiaiden maksuttoman raskauden ehkäisyn pal-velukokemuksia. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kyselyn avulla ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvolan palveluiden kehitettäviä alueita.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin pääasiallisesti määrällistä tutkimusme-netelmää. Saadun aineiston keruu tapahtui Webropol-kyselytutkimuksena. Kysely saavutti 493 henkilöä. Kyselyyn vastasi 62 maksuttoman raskauden ehkäisyn asiakasta, joka on 12,6 % kyselyn saavuttaneesta henkilömäärästä.
Kyselyn kysymyksillä pyrittiin löytämään vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tut-kimuskysymykset olivat seuraavat: Miten asiakkaat kokevat maksuttoman ehkäisyn palvelun toteutuvan? Millaiseksi asiakkaat kokevat palveluiden saatavuuden?
Tuloksista selvisi, että palvelut olivat helposti saatavilla. Asiakkaat varaisivat palvelut mieluiten sähköisen ajanvarauksen kautta. Opastukseen kaivattiin parannuksia, jotta neuvolaan löytäisi helpommin.
Palvelukokemus oli koettu hyvänä. Ehkäisykäynneillä annettu tieto oli koettu riittävänä, mutta vain alle puolet asiakkaista kokivat saaneensa käynneillä tietoa seksuaaliterveydestä. Ehkäisyvalmistevaihtoehdoista ja niiden vaikutustavoista oli kerrottu käynneillä vähemmän. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voi-daan käyttää Pirkkalan ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvolan palvelujen kehittämiseen ja hyödyntää uudelleen.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin pääasiallisesti määrällistä tutkimusme-netelmää. Saadun aineiston keruu tapahtui Webropol-kyselytutkimuksena. Kysely saavutti 493 henkilöä. Kyselyyn vastasi 62 maksuttoman raskauden ehkäisyn asiakasta, joka on 12,6 % kyselyn saavuttaneesta henkilömäärästä.
Kyselyn kysymyksillä pyrittiin löytämään vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tut-kimuskysymykset olivat seuraavat: Miten asiakkaat kokevat maksuttoman ehkäisyn palvelun toteutuvan? Millaiseksi asiakkaat kokevat palveluiden saatavuuden?
Tuloksista selvisi, että palvelut olivat helposti saatavilla. Asiakkaat varaisivat palvelut mieluiten sähköisen ajanvarauksen kautta. Opastukseen kaivattiin parannuksia, jotta neuvolaan löytäisi helpommin.
Palvelukokemus oli koettu hyvänä. Ehkäisykäynneillä annettu tieto oli koettu riittävänä, mutta vain alle puolet asiakkaista kokivat saaneensa käynneillä tietoa seksuaaliterveydestä. Ehkäisyvalmistevaihtoehdoista ja niiden vaikutustavoista oli kerrottu käynneillä vähemmän. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voi-daan käyttää Pirkkalan ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvolan palvelujen kehittämiseen ja hyödyntää uudelleen.