Liiketoimintasuunnitelma aloittavalle käsityöalan yritykselle
Stockhus, Milka (2022)
Stockhus, Milka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113573
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on liiketoimintasuunnitelman laatiminen perustettavalle käsityöalan yritykselle. Aloittava yritys on tarkoitus perustaa lähivuosien aikana. Opinnäytetyön tarkoituksena on toimia oppaana aloittavalle käsityöyrittäjälle yritystä perustettaessa.
Työ on tapaustutkimus, johon on kerätty empiiristä aineistoa kvalitatiivisin menetelmin teemahaastatteluna. Haastattelun kohteena oli pidempään käsityöalalla toiminut yrittäjä. Tutkimuksessa selvitettiin käsityöalan yrittäjyyteen ja yrityksen kannattavuuteen liittyviä aiheita. Tutkimusongelmia oli kolme: kuinka tehdä käsityöyrittäjälle hyvä liiketoimintasuunnitelma, kuinka tehdä yrityksen toiminnasta kannattavaa sekä mitä toimenpiteitä yrityksen perustamiseen liittyy.
Empiirisen tutkimuksen kautta selvisi, että käsityöalalla on tärkeää jatkuva tuotekehitys, jonka avulla yrittäjä pysyy ajan hermolla. Alan kannattavuuteen vaikuttavat megatrendit, kuten ekologisuus, eettisyys, kotimaisuus ja kestävä kehitys. Kilpailijoina käsityöalalla ovat perinteisesti olleet ulkomailla halvemmalla valmistetut tuotteet, mutta koronan myötä kotimaisen käsityön arvostus on noussut ja alalle on tullut myös kotimaisia alan kilpailijoita.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että yrittäjän on kannattavaa korostaa markkinoinnissa yrityksen arvoja, kuten suomalaisen käsityön ekologisuutta ja kotimaisuutta. Kilpailussa pärjätäkseen yrityksen on differoitava tuotteensa. Tuotteiden tarinallisuudella on tässä monesti tärkeä rooli. Riskienhallinnassa on suositeltavaa hajauttaa riskejä markkinoimalla useissa eri kanavissa.
Liiketoimintasuunnitelma tulee hyödyttämään työnantajaa rahoitusneuvotteluissa sekä antamalla suuntaviivoja yrityksen toiminnalle lähitulevaisuudessa.
Työ on tapaustutkimus, johon on kerätty empiiristä aineistoa kvalitatiivisin menetelmin teemahaastatteluna. Haastattelun kohteena oli pidempään käsityöalalla toiminut yrittäjä. Tutkimuksessa selvitettiin käsityöalan yrittäjyyteen ja yrityksen kannattavuuteen liittyviä aiheita. Tutkimusongelmia oli kolme: kuinka tehdä käsityöyrittäjälle hyvä liiketoimintasuunnitelma, kuinka tehdä yrityksen toiminnasta kannattavaa sekä mitä toimenpiteitä yrityksen perustamiseen liittyy.
Empiirisen tutkimuksen kautta selvisi, että käsityöalalla on tärkeää jatkuva tuotekehitys, jonka avulla yrittäjä pysyy ajan hermolla. Alan kannattavuuteen vaikuttavat megatrendit, kuten ekologisuus, eettisyys, kotimaisuus ja kestävä kehitys. Kilpailijoina käsityöalalla ovat perinteisesti olleet ulkomailla halvemmalla valmistetut tuotteet, mutta koronan myötä kotimaisen käsityön arvostus on noussut ja alalle on tullut myös kotimaisia alan kilpailijoita.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että yrittäjän on kannattavaa korostaa markkinoinnissa yrityksen arvoja, kuten suomalaisen käsityön ekologisuutta ja kotimaisuutta. Kilpailussa pärjätäkseen yrityksen on differoitava tuotteensa. Tuotteiden tarinallisuudella on tässä monesti tärkeä rooli. Riskienhallinnassa on suositeltavaa hajauttaa riskejä markkinoimalla useissa eri kanavissa.
Liiketoimintasuunnitelma tulee hyödyttämään työnantajaa rahoitusneuvotteluissa sekä antamalla suuntaviivoja yrityksen toiminnalle lähitulevaisuudessa.