ISO 9001 -sovellutus ja laatukäsikirja Lastux Oy:lle
Virta, Jaakko (2022)
Virta, Jaakko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113577
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Lastux Oy, jonka päätoimialana on koneistaminen ja kaikki koneistamiseen liittyvä toiminta. Yritys on kehittyvä ja uudentyyppinen erittäin haastaviin kappaleisiin erikoistunut tilauskonepaja. Lisätoimintoina se tarjoaa monia erityyppisiä palveluita, kuten suunnittelu, ohjelmointi, asennus ja huoltotoimenpiteet. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yritykselle laatukäsikirja sekä tehdä selvitystyö ja vaatimusmäärittely ISO 9001 -laatustandardin mukaista johtamisjärjestelmäsertifiointia varten. Lisäselvityk-senä tehtiin samalla ISO 14001 -ympäristöstandardin vaikutusselvitys. Opinnäytetyön tarve on syntynyt alati kiihtyvästä toimittajakilpailusta ja asiakasyritysten sertifiointivaatimuksista.
Opinnäytetyössä kehitettiin teoriapohja, jonka avulla yrityksen on mahdollista saavuttaa laatustandardi. Teoriaosuudessa esitellään yrityksen toimintatapoja, laatunäkemyksiä, standardeja, tuotannonohjaustyökaluja sekä asiakasvaatimuksia. Aluksi tutustutaan ISO 9001 -standardiin ja laatukäsikirjamalliin, joka toimi pohjana yrityksen omalle laatukäsikirjalle.
Kehitystyön päätehtäväksi muodostui itse laatukäsikirjan laatiminen sekä sen lisäosien muotoilu. Tutkimuksessa etsittiin tietoa vaatimusmäärittelystä ja määriteltiin niiden pohjalta runko laatujärjestelmälle, joka toteutetaan myöhempänä ajankohtana. Kehitystyössä tärkeimpänä asiana oli toimiminen asiakasrajapinnassa, jotta laatukäsikirja saatiin vastaamaan mahdollisimman tarkasti asiakasvaatimuksiin. Kehitystyön tuloksena syntynyt laatukäsikirja ja sen lisäosat otettiin käyttöön yrityksessä huhtikuun lopulla 2022. Kehitysideoita ja jatkokehittelyä pyritään tekemään neljännesvuosittain asiakas- ja henkilöstöpalautteiden pohjalta.
Yrityksen sisäiset asiakirjat ja asiakkaiden kanssa laaditut lisälehdet tai liitteet ovat luottamuksellisia, joten niitä ei ole liitetty liitteenä olevan laatukäsikirjan mukaan.
Opinnäytetyössä kehitettiin teoriapohja, jonka avulla yrityksen on mahdollista saavuttaa laatustandardi. Teoriaosuudessa esitellään yrityksen toimintatapoja, laatunäkemyksiä, standardeja, tuotannonohjaustyökaluja sekä asiakasvaatimuksia. Aluksi tutustutaan ISO 9001 -standardiin ja laatukäsikirjamalliin, joka toimi pohjana yrityksen omalle laatukäsikirjalle.
Kehitystyön päätehtäväksi muodostui itse laatukäsikirjan laatiminen sekä sen lisäosien muotoilu. Tutkimuksessa etsittiin tietoa vaatimusmäärittelystä ja määriteltiin niiden pohjalta runko laatujärjestelmälle, joka toteutetaan myöhempänä ajankohtana. Kehitystyössä tärkeimpänä asiana oli toimiminen asiakasrajapinnassa, jotta laatukäsikirja saatiin vastaamaan mahdollisimman tarkasti asiakasvaatimuksiin. Kehitystyön tuloksena syntynyt laatukäsikirja ja sen lisäosat otettiin käyttöön yrityksessä huhtikuun lopulla 2022. Kehitysideoita ja jatkokehittelyä pyritään tekemään neljännesvuosittain asiakas- ja henkilöstöpalautteiden pohjalta.
Yrityksen sisäiset asiakirjat ja asiakkaiden kanssa laaditut lisälehdet tai liitteet ovat luottamuksellisia, joten niitä ei ole liitetty liitteenä olevan laatukäsikirjan mukaan.