Tiedolla johtamisen kehittäminen korkeakoulussa
Mihari, Marja (2022)
Mihari, Marja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113647
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) tiedolla johtamisen raportointipalvelun (Kompassi) toimivuutta tiedolla johtamisen välineenä. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa Kompassin toimivuudesta tiedolla johtamisen toimintamallin kehittämisen avuksi. Tutkimuksessa oli tarkoitus kuvata, miten Kompassin raporttien tietoa Humakissa hyödynnetään sekä löytää ne tekijät, jotka mahdollistavat Kompassin raporttien hyödynnettävyyden.
Humakissa aloitettiin tiedolla johtamisen kehittämistyö, kun todettiin, että silloinen tiedontuotanto ja tulosten raportointi eivät vastanneet nykyaikaa. Raporttien työstäminen oli käsityötä ja tulokset saatiin hyödynnettäväksi päätöksentekoa ja toimintaa varten huomattavalla viiveellä. Tiedolla johtamisen keskeisiksi tarpeiksi tunnistettiin toiminnan reaaliaikaisten tietojen lisäksi tarve saada tietoa eri toimintojen tilanteesta suhteessa tavoitteisiin. Raportointityökalun haluttiin toimivan suoraan tulosohjauksen keskeisenä välineenä. Uuden työkalun haluttiin vastaavan niin johdon, tulosyksikköjen johtajien, päälliköiden, esihenkilöiden, tiimivastaavien kuin koko henkilöstönkin tarpeisiin.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Humanistisen ammattikorkeakoulun eri toimenkuvilla työskenteleviä työntekijöitä (n=7). Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että Kompassin raportteja hyödynnetään systemaattisesti koulutustoiminnan tulosten seurannan, päätöksenteon ja toiminnan tukena. Tutkimuksen mukaan tiedon hyödyntämistä tukevilla toimintatavoilla ja organisaatiokulttuurilla, käyttökoulutuksella ja -tuella sekä käyttäjälähtöisesti kohdennetuilla visuaalisesti selkeillä raporteilla mahdollistetaan Kompassin raporttien hyödynnettävyys.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Humakissa tiedolla johtamisen toimintamallin kehittämisessä. Tiedolla johtamisen kehittäminen antaa Humakille edellytyksiä toimia entistä paremmin ja tehokkaammin koko ajan muuttuvassa toimintaympäristössä. This study aimed to evaluate effectiveness of reporting tool Kompassi at Humak University of Applied Sciences (Humak) with regards to the needs of knowledge-based management. The objective was to produce information on the utilisation of Kompassi in helping to develop the model of knowledge management. This study also aimed find the factors that could improve the efficiency of Kompassi reporting.
At Humak, the knowledge management administrative development work was started when it was observed that the production of knowledge and reporting of results was not in line with today´s requirements. Reports were written by hand and it was taking too much time to finish the evaluation of results for making decisions. It was determined that the key aspects in knowledge management were to receive information in time and evaluate the status of different functions in relation to their objectives. The reporting tool was expected to work as an essential instrument in the analysis of results and cover the needs of managers as well as employees in different positions.
This study was qualitative and material was collected by means of a semi-structured interview. The study targeted at employees (n=7) in different positions at Humak. Material was analysed by using a content analysis method.
The results of study showed that Kompassi reports are utilised systematically to support decision-making, evaluate results and develop daily work. The results also showed that the organizational culture, daily work routines, training, end user support and visually targeted reports can facilitate the utilisation of Kompassi reports.
The results of study can be used at Humak to support and develop knowledge management in the future. Changing operating environments require significantly resources, and the development of knowledge management helps to improve operational efficiency.
Humakissa aloitettiin tiedolla johtamisen kehittämistyö, kun todettiin, että silloinen tiedontuotanto ja tulosten raportointi eivät vastanneet nykyaikaa. Raporttien työstäminen oli käsityötä ja tulokset saatiin hyödynnettäväksi päätöksentekoa ja toimintaa varten huomattavalla viiveellä. Tiedolla johtamisen keskeisiksi tarpeiksi tunnistettiin toiminnan reaaliaikaisten tietojen lisäksi tarve saada tietoa eri toimintojen tilanteesta suhteessa tavoitteisiin. Raportointityökalun haluttiin toimivan suoraan tulosohjauksen keskeisenä välineenä. Uuden työkalun haluttiin vastaavan niin johdon, tulosyksikköjen johtajien, päälliköiden, esihenkilöiden, tiimivastaavien kuin koko henkilöstönkin tarpeisiin.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Humanistisen ammattikorkeakoulun eri toimenkuvilla työskenteleviä työntekijöitä (n=7). Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että Kompassin raportteja hyödynnetään systemaattisesti koulutustoiminnan tulosten seurannan, päätöksenteon ja toiminnan tukena. Tutkimuksen mukaan tiedon hyödyntämistä tukevilla toimintatavoilla ja organisaatiokulttuurilla, käyttökoulutuksella ja -tuella sekä käyttäjälähtöisesti kohdennetuilla visuaalisesti selkeillä raporteilla mahdollistetaan Kompassin raporttien hyödynnettävyys.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Humakissa tiedolla johtamisen toimintamallin kehittämisessä. Tiedolla johtamisen kehittäminen antaa Humakille edellytyksiä toimia entistä paremmin ja tehokkaammin koko ajan muuttuvassa toimintaympäristössä.
At Humak, the knowledge management administrative development work was started when it was observed that the production of knowledge and reporting of results was not in line with today´s requirements. Reports were written by hand and it was taking too much time to finish the evaluation of results for making decisions. It was determined that the key aspects in knowledge management were to receive information in time and evaluate the status of different functions in relation to their objectives. The reporting tool was expected to work as an essential instrument in the analysis of results and cover the needs of managers as well as employees in different positions.
This study was qualitative and material was collected by means of a semi-structured interview. The study targeted at employees (n=7) in different positions at Humak. Material was analysed by using a content analysis method.
The results of study showed that Kompassi reports are utilised systematically to support decision-making, evaluate results and develop daily work. The results also showed that the organizational culture, daily work routines, training, end user support and visually targeted reports can facilitate the utilisation of Kompassi reports.
The results of study can be used at Humak to support and develop knowledge management in the future. Changing operating environments require significantly resources, and the development of knowledge management helps to improve operational efficiency.