Sisäisen viestinnän merkitys integraation aikana
Orhanen, Jenni (2022)
Orhanen, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113640
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tärkeässä roolissa sisäinen viestintä on muutostilanteessa, ja erityisesti yrityskaupan integraatioprosessin yhteydessä. Henkilöstö on suuressa roolissa integraation onnistumisen kannalta. Viestinnän avulla saavutettu henkilöstön tyytyväisyys ja sitoutuminen muutokseen vaikuttavat suurilta osin siihen, miten yrityskaupan lopputulos tuottaa tuloksia.
Lähestymistapana tässä työssä käytettiin tapaustutkimusta. Opinnäytetyön aihe rajattiin sisäiseen viestintään, ja organisaatiokulttuurin vaikutukset rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle. Tutkimuksessa käsitelty yrityskauppa sekä siihen liittyvä integraatioprosessi koskevat Suomen sisällä tapahtuvaa liiketoimintaa.
Opinnäytetyössä vastataan kysymykseen, mitkä sisäisen viestinnän tekijät vaikuttajat myönteisesti henkilöstön kokemukseen yrityskaupan integraation aikana sekä millaista sisältöä sisäisessä viestinnässä tulisi priorisoida integraation yhteydessä. Strukturoidun kyselyn avulla selvitetään myös, kuinka tyytyväinen henkilöstö on ollut viestintäkanaviin ja sisältöön, sekä millaisia ovat henkilöstön odotukset sisäiselle viestinnälle yrityskaupan integraatioon liittyen.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, ettei viestinnän tärkeyttä tule vähätellä muutoksen onnistumista arvioitaessa. Huolellisesti tehty viestintäsuunnitelma tukee muutoksen läpiviemisessä, kasvattaa henkilöstön luottamusta sekä minimoi muutosvastarintaa. Tutkimuksen tuloksissa esiin nousivat erityisesti henkilöstön odotukset avoimelle kahdensuuntaiselle vuorovaikutukselle sekä säännölliselle tiedottamiselle eri kanavissa. Kehittämisehdotuksiksi nousi osallistamisen lisääminen sekä esihenkilötyöhön panostaminen yhdenvertaisen ja vuorovaikutteisen viestintäkokemuksen turvaamiseksi.
Johtopäätöksenä todetaan, että työyhteisössä vallitseva avoin sekä vuorovaikutteinen johtamis- ja viestintäkulttuuri edesauttaa henkilöstöä sitoutumaan työnantajaan sekä työtehtäviin muutoksista huolimatta. The purpose of this thesis was to find out the important role of internal communication in a situation of change, and in this thesis especially in the context of the acquisition integration process. Personnel plays a major role in assessing the success of the integration process. The employee satisfaction and commitment to change achieved through communications largely affect how the outcome of the acquisition produces results.
A case study was used as the approach in this work. The topic of the thesis was limited to internal communication, and the effects of organizational culture were limited to research. The acquisition covered in the study and the related integration process concern business within Finland.
The thesis answers the question of which factors of internal communication have a positive effect on the personnel's experience during the integration of the acquisition and what kind of content in internal communication should be prioritized in connection with the integration. The survey also examines how satisfied the personnel has been with the communication channels and content, and the personnel’s expectations for internal communication in connection with the integration of the acquisition.
As a result of the thesis, it can be stated that the importance of communication should not be underestimated when assessing the success of the change. A carefully designed communication plan supports the implementation of change, increases staff confidence, and minimizes resistance to change. The results of the study highlighted the need for participatory communication, open two-way interaction between the work community, and regular communication. Development proposals included investing in the interaction and involvement of the work community and investing in supervisor work to ensure an equal and interactive communication experience.
In conclusion, the open and interactive management and communication culture prevailing in the work community promotes the commitment of employees to the employer and to work tasks despite the changes.
Lähestymistapana tässä työssä käytettiin tapaustutkimusta. Opinnäytetyön aihe rajattiin sisäiseen viestintään, ja organisaatiokulttuurin vaikutukset rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle. Tutkimuksessa käsitelty yrityskauppa sekä siihen liittyvä integraatioprosessi koskevat Suomen sisällä tapahtuvaa liiketoimintaa.
Opinnäytetyössä vastataan kysymykseen, mitkä sisäisen viestinnän tekijät vaikuttajat myönteisesti henkilöstön kokemukseen yrityskaupan integraation aikana sekä millaista sisältöä sisäisessä viestinnässä tulisi priorisoida integraation yhteydessä. Strukturoidun kyselyn avulla selvitetään myös, kuinka tyytyväinen henkilöstö on ollut viestintäkanaviin ja sisältöön, sekä millaisia ovat henkilöstön odotukset sisäiselle viestinnälle yrityskaupan integraatioon liittyen.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, ettei viestinnän tärkeyttä tule vähätellä muutoksen onnistumista arvioitaessa. Huolellisesti tehty viestintäsuunnitelma tukee muutoksen läpiviemisessä, kasvattaa henkilöstön luottamusta sekä minimoi muutosvastarintaa. Tutkimuksen tuloksissa esiin nousivat erityisesti henkilöstön odotukset avoimelle kahdensuuntaiselle vuorovaikutukselle sekä säännölliselle tiedottamiselle eri kanavissa. Kehittämisehdotuksiksi nousi osallistamisen lisääminen sekä esihenkilötyöhön panostaminen yhdenvertaisen ja vuorovaikutteisen viestintäkokemuksen turvaamiseksi.
Johtopäätöksenä todetaan, että työyhteisössä vallitseva avoin sekä vuorovaikutteinen johtamis- ja viestintäkulttuuri edesauttaa henkilöstöä sitoutumaan työnantajaan sekä työtehtäviin muutoksista huolimatta.
A case study was used as the approach in this work. The topic of the thesis was limited to internal communication, and the effects of organizational culture were limited to research. The acquisition covered in the study and the related integration process concern business within Finland.
The thesis answers the question of which factors of internal communication have a positive effect on the personnel's experience during the integration of the acquisition and what kind of content in internal communication should be prioritized in connection with the integration. The survey also examines how satisfied the personnel has been with the communication channels and content, and the personnel’s expectations for internal communication in connection with the integration of the acquisition.
As a result of the thesis, it can be stated that the importance of communication should not be underestimated when assessing the success of the change. A carefully designed communication plan supports the implementation of change, increases staff confidence, and minimizes resistance to change. The results of the study highlighted the need for participatory communication, open two-way interaction between the work community, and regular communication. Development proposals included investing in the interaction and involvement of the work community and investing in supervisor work to ensure an equal and interactive communication experience.
In conclusion, the open and interactive management and communication culture prevailing in the work community promotes the commitment of employees to the employer and to work tasks despite the changes.