Lisätyn todellisuuden mobiilisovelluksen proof-of-concept -toteutus Sako Oy:n metsästyskiväärin käyttöohjeesta
Korkiamäki, Henri (2022)
Korkiamäki, Henri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113662
Tiivistelmä
Lisätty todellisuus eli Augmented Reality (AR) on digitaalisen median tuontia fyysiseen maailmaan tavalla, mikä saa sen näyttämään olevan osa todellista ympäristöä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, voidaanko lisättyä todellisuutta hyödyntää Sako Oy:n tuotteiden markkinoinnissa. Tämä todennettiin toteuttamalla proof-of-concept -mobiilisovellus Sakon S20 metsästyskiväärin käyttöohjeesta käyttäen hyväksi lisättyä todellisuutta. Tämän työn toimeksiantajana oli Sako Oy. Sako Oy on suomalainen asevalmistaja, joka keskittyy pääosin metsästysaseiden valmistukseen.
Lisätyn todellisuuden ensimmäisiä ilmentymiä nähtiin jo 1960-luvulla, mutta nimensä tämä teknologia sai vuonna 1992, kun Boeing-yhtiö aloitti lisätyn todellisuuden hyödyntämisen lentokoneen valmistukseen liittyen. Nykyisin lisättyä todellisuutta hyödynnetään eniten mainonnan, viihteen ja sairaanhoidon alueilla sekä erilaisissa mobiilisovelluksissa.
Toteutetun mobiilisovelluksen suunnittelussa käytettiin projektinhallintaohjelmistoa, jotta rakennusvaihe olisi hallittu. Varsinainen sovellus toteutettiin Unity-ohjelmistolla. Unity on ilmainen pelimoottoriohjelmisto, johon on sisäänrakennettu erilaisia työkaluja, jotka tekevät lisätyn todellisuuden sovelluksien kehittämisestä sujuvaa. Valmis mobiilisovellus tuotiin Android alustalle.
Mobiilisovelluksen toteutuksessa keskeistä oli rakentaa helppokäyttöinen sovellus, jossa virtuaalinen S20 metsästyskivääri on mahdollisimman luonnollisen näköinen eri alustoilla ja valaistusolosuhteissa. Käyttöliittymän tuli olla yksinkertainen ja käyttöohjeeseen liittyvien animaatioiden tuli esittää selkeästi, kuinka ase toimii.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mobiilisovellus täytti ne vaatimukset, jotka toimeksiantaja S20 -metsästyskiväärin käyttöohjeelle antoi. Syntyi käyttökelpoinen proof-of concept -sovellus, jonka ratkaisuja voidaan hyödyntää mahdollisissa muissa lisätyn todellisuuden toteutuksissa. Sako Oy:ssä on jatkossa tarkoitus hyödyntää uusia teknologioita, kuten lisättyä todellisuutta, eri tarkoituksiin. Tuotteiden käyttöohjeet ovat yksi alue, jossa näitä teknologioita voidaan käyttää.
Lisätyn todellisuuden ensimmäisiä ilmentymiä nähtiin jo 1960-luvulla, mutta nimensä tämä teknologia sai vuonna 1992, kun Boeing-yhtiö aloitti lisätyn todellisuuden hyödyntämisen lentokoneen valmistukseen liittyen. Nykyisin lisättyä todellisuutta hyödynnetään eniten mainonnan, viihteen ja sairaanhoidon alueilla sekä erilaisissa mobiilisovelluksissa.
Toteutetun mobiilisovelluksen suunnittelussa käytettiin projektinhallintaohjelmistoa, jotta rakennusvaihe olisi hallittu. Varsinainen sovellus toteutettiin Unity-ohjelmistolla. Unity on ilmainen pelimoottoriohjelmisto, johon on sisäänrakennettu erilaisia työkaluja, jotka tekevät lisätyn todellisuuden sovelluksien kehittämisestä sujuvaa. Valmis mobiilisovellus tuotiin Android alustalle.
Mobiilisovelluksen toteutuksessa keskeistä oli rakentaa helppokäyttöinen sovellus, jossa virtuaalinen S20 metsästyskivääri on mahdollisimman luonnollisen näköinen eri alustoilla ja valaistusolosuhteissa. Käyttöliittymän tuli olla yksinkertainen ja käyttöohjeeseen liittyvien animaatioiden tuli esittää selkeästi, kuinka ase toimii.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mobiilisovellus täytti ne vaatimukset, jotka toimeksiantaja S20 -metsästyskiväärin käyttöohjeelle antoi. Syntyi käyttökelpoinen proof-of concept -sovellus, jonka ratkaisuja voidaan hyödyntää mahdollisissa muissa lisätyn todellisuuden toteutuksissa. Sako Oy:ssä on jatkossa tarkoitus hyödyntää uusia teknologioita, kuten lisättyä todellisuutta, eri tarkoituksiin. Tuotteiden käyttöohjeet ovat yksi alue, jossa näitä teknologioita voidaan käyttää.