Parhaat korkean tason prototyyppityökalut tiimityöskentelyyn käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelussa
Kotilainen, Tuukka (2022)
Kotilainen, Tuukka
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113736
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vastaus tutkimuskysymykseen, mitkä korkean tason prototyyppityökalut soveltuvat parhaiten tiimityöskentelyyn käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelussa. Tämän lisäksi oli tavoitteena selvittä vastaukset alikysymyksiin, kuinka yleistä tiimityöskentely on prototyyppien tekemisessä käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemus-suunnittelussa, sekä millaisia ominaisuuksia prototyyppityökaluissa pidetään tärkeänä tiimityös-kentelyyn liittyen. Työ toteutettiin kevään 2022 aikana.
Työssä käsitellään ensin hieman aiheeseen liittyvää historiaa, jonka jälkeen perehdytään käyttö-liittymä- ja käyttäjäkokemussuunnitteluun, sekä niihin liittyviin asioihin, kuten responsiivisuuteen ja saavutettavuuteen. Seuraavaksi digitaalisten palveluiden prototyyppien eri tasot käydään läpi ja tutustutaan tiimityöskentelyn hyötyihin ja prototyyppien tekemisen valmisteluun.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelun ammattilaiset. Kyselyä lähetettiin 11.3.2022 kohderyhmän edus-tajille internetistä löydettyjä yhteystietoja ja omia kontakteja hyödyntäen. Kyselyssä hyödynnet-tiin pääasiassa määrällisiä menetelmiä, mutta myös laadullisia menetelmiä käytettiin muutaman avoimen kysymyksen muodossa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että parhaiten tiimityöskentelyyn soveltuvat korkean tason proto-tyyppityökalut ovat Adobe XD, Figma, InVision ja Sketch. Näistä neljästä selvästi vastaajien mielestä paras työkalu tiimityöskentelyn kannalta oli Figma. Vastausten pohjalta tiimityöskente-lyn todettiin olevan olennainen osa prototyyppien tekemistä, sillä kukaan vastaajista ei kertonut tekevänsä prototyyppejä pelkästään yksin. Prototyyppityökalujen tiimityöskentelyä tukevista ominaisuuksista tärkeimpinä pidettiin samanaikaisen muokkaamisen mahdollisuutta ja sujuvaa kommentointia.
Työssä käsitellään ensin hieman aiheeseen liittyvää historiaa, jonka jälkeen perehdytään käyttö-liittymä- ja käyttäjäkokemussuunnitteluun, sekä niihin liittyviin asioihin, kuten responsiivisuuteen ja saavutettavuuteen. Seuraavaksi digitaalisten palveluiden prototyyppien eri tasot käydään läpi ja tutustutaan tiimityöskentelyn hyötyihin ja prototyyppien tekemisen valmisteluun.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelun ammattilaiset. Kyselyä lähetettiin 11.3.2022 kohderyhmän edus-tajille internetistä löydettyjä yhteystietoja ja omia kontakteja hyödyntäen. Kyselyssä hyödynnet-tiin pääasiassa määrällisiä menetelmiä, mutta myös laadullisia menetelmiä käytettiin muutaman avoimen kysymyksen muodossa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että parhaiten tiimityöskentelyyn soveltuvat korkean tason proto-tyyppityökalut ovat Adobe XD, Figma, InVision ja Sketch. Näistä neljästä selvästi vastaajien mielestä paras työkalu tiimityöskentelyn kannalta oli Figma. Vastausten pohjalta tiimityöskente-lyn todettiin olevan olennainen osa prototyyppien tekemistä, sillä kukaan vastaajista ei kertonut tekevänsä prototyyppejä pelkästään yksin. Prototyyppityökalujen tiimityöskentelyä tukevista ominaisuuksista tärkeimpinä pidettiin samanaikaisen muokkaamisen mahdollisuutta ja sujuvaa kommentointia.