Rintalanmäen Marjan markkinointiviestinnän suunnittelu
Myllymäki, Matias (2022)
Myllymäki, Matias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113826
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella toimeksiantajayritys Rintalanmäen Marjan markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Kolmantena tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Rintalanmäen Marjalle. Markkinointiviestinnän suunnittelun tavoitteena oli antaa peruslinjaukset tehokkaan ja toimivan viestinnän toteuttamiseen, joka tukisi toimeksiantajayrityksessä sen molempia liiketoimintoja, marjatilaa ja mehupuristamoa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheita ja valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheet ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Opinnäytetyöhön käsiteltäväksi valitut markkinointiviestinnän keinot ovat sosiaalinen media, henkilökohtainen myyntityö, mainonta, verkkosivut, hakukonemarkkinointi, tiedotus- ja suhdetoiminta sekä myynninedistäminen.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa toimeksiantajayritykselle suunniteltiin markkinointiviestintää teoriaosuudessa esitetyn suunnitteluprosessin mukaisesti. Markkinointiviestinnän keinoiksi valittiin sosiaalisen median yhteisöpalvelut Facebook, Instagram ja TikTok, henkilökohtainen myyntityö, lehtimainonta ja suoramarkkinointi, verkkosivut ja hakukonemarkkinointi, tiedotus- ja suhdetoiminta sekä myynninedistäminen. Markkinointiviestinnän organisoinnin ja aikatauluttamisen tueksi toimeksiantajayritykselle laadittiin markkinoinnin vuosikello, jossa on kuukausitasolla kerrottu markkinointiviestinnälle suunnitellut toimenpiteet. Markkinoinnin vuosikellon käyttäminen helpottaa jatkuvan, tehokkaan ja suunnitellun markkinointiviestinnän toteuttamisessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheita ja valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheet ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Opinnäytetyöhön käsiteltäväksi valitut markkinointiviestinnän keinot ovat sosiaalinen media, henkilökohtainen myyntityö, mainonta, verkkosivut, hakukonemarkkinointi, tiedotus- ja suhdetoiminta sekä myynninedistäminen.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa toimeksiantajayritykselle suunniteltiin markkinointiviestintää teoriaosuudessa esitetyn suunnitteluprosessin mukaisesti. Markkinointiviestinnän keinoiksi valittiin sosiaalisen median yhteisöpalvelut Facebook, Instagram ja TikTok, henkilökohtainen myyntityö, lehtimainonta ja suoramarkkinointi, verkkosivut ja hakukonemarkkinointi, tiedotus- ja suhdetoiminta sekä myynninedistäminen. Markkinointiviestinnän organisoinnin ja aikatauluttamisen tueksi toimeksiantajayritykselle laadittiin markkinoinnin vuosikello, jossa on kuukausitasolla kerrottu markkinointiviestinnälle suunnitellut toimenpiteet. Markkinoinnin vuosikellon käyttäminen helpottaa jatkuvan, tehokkaan ja suunnitellun markkinointiviestinnän toteuttamisessa.