Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lasten kerronnan dokumentoiminen ja dokumenttien hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa

Pohjalainen, Niina (2022)

 
Avaa tiedosto
Pohjalainen_Niina.pdf (585.7Kt)
Lataukset: 


Pohjalainen, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113783
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten lasten kerrontaa dokumentoidaan ja dokumentteja hyödynnetään varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen teoriaa, muun muassa varhaiskasvatussuunnitelman kolmea tasoa, huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä, pedagogista dokumentointia ja lasten kerrontaa.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto hankittiin sähköisellä Microsoft Forms -kyselyllä. Työn tilaajana toimi kaakkoissuomalainen päiväkoti. Kysely lähetettiin päiväkodin johtajalle, joka toimitti sen eteenpäin seitsemälle tiimille. Vastauksia kyselyyn saatiin neljä kappaletta. Kyselyn avulla saatua aineistoa analysoitiin teemoittelemalla sitä tutkimuskysymyksittäin.

Tuloksissa selvisi, että lasten kerrontaa kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla lapsia sekä keskustelemalla heidän kanssaan. Kerättyä kerrontaa tallennettiin kirjaamalla, videoimalla ja äänittämällä. Lasten kerronnasta tehtyjä dokumentteja hyödynnettiin monipuolisesti toiminnan suunnittelussa ja arvioinnissa, lasten varhaiskasvatussuunnitelmakeskusteluissa ja yhteistyössä huoltajien kanssa.

Johtopäätöksenä todetaan, että lasten kerrontaa dokumentoitiin eniten hyvin perinteisillä keinoilla, kirjaamalla lapsista tehtyjä havaintoja ja haastattelemalla lapsia. Dokumentteja myös hyödynnettiin varhaiskasvatuksen kannalta olennaisissa asioissa, kuten huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja toiminnan suunnittelussa ja arvioinnissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste