Brändikäsikirja aloittelevalle mikroyritykselle
Tiainen, Ira (2022)
Tiainen, Ira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113752
Tiivistelmä
Usein brändi ja sen rakentaminen mielletään tärkeänä ja niin sanotusti yksinoikeutena suurille yrityksille. Tosiasiassa se on ihan yhtä tärkeää, ellei jopa tärkeämpää mikro- ja pienyrityksille. Suomessa suurin osa yrityksistä on mikroyrityksiä ja näistä yrityksistä vuonna 2019 jopa 68 prosenttia yksinyrittäjiä. Luotettava ja johdonmukainen brändi tuo pienyritykselle kilpailuetua ja se toimii erottautumistekijänä.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään brändiä ja sen rakentamista sekä brändikäsikirjaa ja sen luomista. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda brändikäsikirja aloittelevalle mikroyritykselle. Brändikäsikirjan on tarkoitus toimia oppaana jokapäiväisessä toiminnassa. Se auttaa rakentamaan brändiä johdonmukaisesti alusta alkaen sekä saavuttamaan halutun brändi-identiteetin. Aihe on ajankohtainen kirjoittajalle, sillä kyseessä on hänen oma yrityksensä. Opinnäytetyöstä hyötyvät muutkin mikro- ja pienyritykset sekä erityisesti yksinyrittäjät, jotka haluavat itse luoda yritykselleen brändikäsikirjan tai kirkastaa brändiään.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, toiminnallisesta osuudesta ja omasta pohdinnasta. Tietoperusta koostuu kahdesta luvusta, joista toisessa käsitellään brändiä ja sen rakentumista ja toisessa brändikäsikirjaa ja sen peruselementtejä. Tietoperustaa varten on haastateltu brändiasiantuntija Pekka Ruokolaista. Toiminnallisessa osuudessa tehdään lähtötilanteen, eli nykytilanteen kartoitus, vertaillaan eri brändikäsikirjoja sekä esitellään brändikäsikirjan suunnittelu- ja toteutusprosessi.
Brändikäsikirja koostuu brändin ytimestä, bränditarinasta, äänensävystä ja visuaalisen identiteetin ohjeistuksesta. Visuaaliseen identiteettiin lukeutuu logo ja liikemerkki, typografia, värimaailma, kuvamaailma sekä esimerkit siitä, kuinka visuaalista identiteettiä tulee käyttää. Brändikäsikirja on luotu konkreettiseksi dokumentiksi, jota on helppo hyödyntää. Brändikäsikirja on opinnäytetyön liitteenä.
Opinnäytetyön lopussa on pohdintaa brändistä, brändikäsikirjasta ja tuotoksen lopputuloksesta. Koska brändi niin sanotusti elää ja muuttuu, esimerkiksi ajan tai uusien tuotteiden myötä, brändikäsikirjalle on määritelty ylläpitotarve ja jatkokehitysehdotuksia.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään brändiä ja sen rakentamista sekä brändikäsikirjaa ja sen luomista. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda brändikäsikirja aloittelevalle mikroyritykselle. Brändikäsikirjan on tarkoitus toimia oppaana jokapäiväisessä toiminnassa. Se auttaa rakentamaan brändiä johdonmukaisesti alusta alkaen sekä saavuttamaan halutun brändi-identiteetin. Aihe on ajankohtainen kirjoittajalle, sillä kyseessä on hänen oma yrityksensä. Opinnäytetyöstä hyötyvät muutkin mikro- ja pienyritykset sekä erityisesti yksinyrittäjät, jotka haluavat itse luoda yritykselleen brändikäsikirjan tai kirkastaa brändiään.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, toiminnallisesta osuudesta ja omasta pohdinnasta. Tietoperusta koostuu kahdesta luvusta, joista toisessa käsitellään brändiä ja sen rakentumista ja toisessa brändikäsikirjaa ja sen peruselementtejä. Tietoperustaa varten on haastateltu brändiasiantuntija Pekka Ruokolaista. Toiminnallisessa osuudessa tehdään lähtötilanteen, eli nykytilanteen kartoitus, vertaillaan eri brändikäsikirjoja sekä esitellään brändikäsikirjan suunnittelu- ja toteutusprosessi.
Brändikäsikirja koostuu brändin ytimestä, bränditarinasta, äänensävystä ja visuaalisen identiteetin ohjeistuksesta. Visuaaliseen identiteettiin lukeutuu logo ja liikemerkki, typografia, värimaailma, kuvamaailma sekä esimerkit siitä, kuinka visuaalista identiteettiä tulee käyttää. Brändikäsikirja on luotu konkreettiseksi dokumentiksi, jota on helppo hyödyntää. Brändikäsikirja on opinnäytetyön liitteenä.
Opinnäytetyön lopussa on pohdintaa brändistä, brändikäsikirjasta ja tuotoksen lopputuloksesta. Koska brändi niin sanotusti elää ja muuttuu, esimerkiksi ajan tai uusien tuotteiden myötä, brändikäsikirjalle on määritelty ylläpitotarve ja jatkokehitysehdotuksia.