Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Brändikäsikirja aloittelevalle mikroyritykselle

Tiainen, Ira (2022)

Avaa tiedosto
Tiainen_Ira.pdf (3.353Mt)
Lataukset: 


Tiainen, Ira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113752
Tiivistelmä
Usein brändi ja sen rakentaminen mielletään tärkeänä ja niin sanotusti yksinoikeutena suurille yrityksille. Tosiasiassa se on ihan yhtä tärkeää, ellei jopa tärkeämpää mikro- ja pienyrityksille. Suomessa suurin osa yrityksistä on mikroyrityksiä ja näistä yrityksistä vuonna 2019 jopa 68 prosenttia yksinyrittäjiä. Luotettava ja johdonmukainen brändi tuo pienyritykselle kilpailuetua ja se toimii erottautumistekijänä.

Tässä opinnäytetyössä käsitellään brändiä ja sen rakentamista sekä brändikäsikirjaa ja sen luomista. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda brändikäsikirja aloittelevalle mikroyritykselle. Brändikäsikirjan on tarkoitus toimia oppaana jokapäiväisessä toiminnassa. Se auttaa rakentamaan brändiä johdonmukaisesti alusta alkaen sekä saavuttamaan halutun brändi-identiteetin. Aihe on ajankohtainen kirjoittajalle, sillä kyseessä on hänen oma yrityksensä. Opinnäytetyöstä hyötyvät muutkin mikro- ja pienyritykset sekä erityisesti yksinyrittäjät, jotka haluavat itse luoda yritykselleen brändikäsikirjan tai kirkastaa brändiään.

Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, toiminnallisesta osuudesta ja omasta pohdinnasta. Tietoperusta koostuu kahdesta luvusta, joista toisessa käsitellään brändiä ja sen rakentumista ja toisessa brändikäsikirjaa ja sen peruselementtejä. Tietoperustaa varten on haastateltu brändiasiantuntija Pekka Ruokolaista. Toiminnallisessa osuudessa tehdään lähtötilanteen, eli nykytilanteen kartoitus, vertaillaan eri brändikäsikirjoja sekä esitellään brändikäsikirjan suunnittelu- ja toteutusprosessi.

Brändikäsikirja koostuu brändin ytimestä, bränditarinasta, äänensävystä ja visuaalisen identiteetin ohjeistuksesta. Visuaaliseen identiteettiin lukeutuu logo ja liikemerkki, typografia, värimaailma, kuvamaailma sekä esimerkit siitä, kuinka visuaalista identiteettiä tulee käyttää. Brändikäsikirja on luotu konkreettiseksi dokumentiksi, jota on helppo hyödyntää. Brändikäsikirja on opinnäytetyön liitteenä.

Opinnäytetyön lopussa on pohdintaa brändistä, brändikäsikirjasta ja tuotoksen lopputuloksesta. Koska brändi niin sanotusti elää ja muuttuu, esimerkiksi ajan tai uusien tuotteiden myötä, brändikäsikirjalle on määritelty ylläpitotarve ja jatkokehitysehdotuksia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste