Lasten toimintaterapia-arvio Metropolia Ammattikorkeakoulussa : uuden palvelun kehittäminen helsinkiläislapsille
Kivekäs, Eeva (2022)
Kivekäs, Eeva
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113793
Tiivistelmä
Lasten toimintaterapia-arvioiden tekeminen opiskelijatyönä Metropolia Ammattikorkeakoulussa on kiinnostanut sekä Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelmaa että Helsingin kaupungin lasten toimintaterapiaa jo kauan. Kiinnostukseen on vaikuttanut organisaatio A:n ja organisaatio B:n välille vakiintunut yhteistyö, jossa osa organisaatio B:n toimintaterapia-arvioista tehdään organisaatio A:n palvelutoiminnassa.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on luoda yhteisen suunnittelun avulla palvelu, jossa osa lasten toimintaterapia-arvioista toteutuisi tulevaisuudessa Metropolia Ammattikorkeakoulun Hyvinvointia Myllypurosta oppimis- ja kehittämisympäristössä (HyMy-kylä) opiskelijatyönä. Palvelun suunnittelussa ovat mukana Helsingin kaupungin lasten toimintaterapia ja Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelma.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijatyönä tehtävän toimintaterapia-arvioinnin kannalta keskeisiä huomiotavia asioita, kuten esimerkiksi mitä kautta ja kenen toimesta arvioitavat lapset tulisivat HyMy-kylään, millaiset lähetekriteerit voisivat olla ja miten tapahtuisi arviointiin liittyvän yhteenvedon (lausunnon) kirjaaminen ja tiedonsiirto. Näiden lisäksi haluttiin pohtia organisaatioiden välistä työnjakoa.
Tutkimustulos vastasi osin asetettuihin tutkimuskysymyksiin ja sen avulla nousi esiin kolme kokonaisuutta, jotka liittyvät keskeisesti opiskelijatyönä tehtävän toimintaterapia-arvion toteutumiseen: lähettämiseen liittyvät tekijät, dokumentointiin ja arvioinnista saatavan tiedon hyödyntämiseen liittyvät tekijät sekä opiskeluun, opettamiseen ja toimintamallien yhteneväisyyteen liittyvät tekijät. Yksityiskohtien suunnittelemista tarvitaan vielä lisää tämän kehittämistyön jälkeen toteutuvassa pilottikokeilussa. Pilottikokeilun toteuttamistapa ja ajankohta tarkentuvat myöhemmin.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on luoda yhteisen suunnittelun avulla palvelu, jossa osa lasten toimintaterapia-arvioista toteutuisi tulevaisuudessa Metropolia Ammattikorkeakoulun Hyvinvointia Myllypurosta oppimis- ja kehittämisympäristössä (HyMy-kylä) opiskelijatyönä. Palvelun suunnittelussa ovat mukana Helsingin kaupungin lasten toimintaterapia ja Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelma.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijatyönä tehtävän toimintaterapia-arvioinnin kannalta keskeisiä huomiotavia asioita, kuten esimerkiksi mitä kautta ja kenen toimesta arvioitavat lapset tulisivat HyMy-kylään, millaiset lähetekriteerit voisivat olla ja miten tapahtuisi arviointiin liittyvän yhteenvedon (lausunnon) kirjaaminen ja tiedonsiirto. Näiden lisäksi haluttiin pohtia organisaatioiden välistä työnjakoa.
Tutkimustulos vastasi osin asetettuihin tutkimuskysymyksiin ja sen avulla nousi esiin kolme kokonaisuutta, jotka liittyvät keskeisesti opiskelijatyönä tehtävän toimintaterapia-arvion toteutumiseen: lähettämiseen liittyvät tekijät, dokumentointiin ja arvioinnista saatavan tiedon hyödyntämiseen liittyvät tekijät sekä opiskeluun, opettamiseen ja toimintamallien yhteneväisyyteen liittyvät tekijät. Yksityiskohtien suunnittelemista tarvitaan vielä lisää tämän kehittämistyön jälkeen toteutuvassa pilottikokeilussa. Pilottikokeilun toteuttamistapa ja ajankohta tarkentuvat myöhemmin.