Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alle kouluikäisen lapsen purentaan vaikuttavat ulkoiset tekijät

Aaltonen, Julia; Kämppi, Taika; Springwells, Kia; Nummila, Katrina (2022)

 
Avaa tiedosto
Aaltonen_Kamppi_Nummila_Springwells.pdf (1.336Mt)
Lataukset: 


Aaltonen, Julia
Kämppi, Taika
Springwells, Kia
Nummila, Katrina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113829
Tiivistelmä
Lapsen purentaan vaikuttavat sekä sisäiset että ulkoiset tekijät. Tässä opinnäytetyössä keskitytään ulkoisiin tekijöihin, jotka voivat vaikuttaa purennan kehittymiseen ja erilaisten purentavirheiden syntymiseen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu vertaisarvioituihin tieteellisiin artikkeleihin, hammaslääketieteen kirjallisuuteen sekä alaan liittyviin julkaisuihin.

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia ohje huoltajille alle kouluikäisen lapsen purentaan vaikuttavista ulkoisista tekijöistä. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää alle kouluikäisten lasten huoltajien tietämystä siitä, miten lapsen purentaan haitallisesti vaikuttavia ulkoisia tekijöitä voidaan ennaltaehkäistä. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyvää ohjetta Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijat voivat jakaa Medisiina D-StuDentalissa alle kouluikäisten lasten huoltajille.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu hampaiston kehityksestä ja purennan määrittelystä, purentavirheistä sekä purentaan vaikuttavista ulkoisista tekijöistä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös suuhygienistin roolia purennan seurannassa sekä Medisiina D-StuDental opetuksen liiketoimintaa. Lisäksi teoreettinen viitekehys sisältää toiminnallisen opinnäytetyön sekä hyvän ohjeen kriteerit.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi ohje purentaan vaikuttavista ulkoisista tekijöistä alle kouluikäisen lapsen huoltajille. Ohje suunniteltiin ja laadittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta Canva-ohjelmalla. Ohje pyrittiin tekemään Turun ammattikorkeakoulun graafisia
ohjeita noudattaen.
 
Occlusion can be affected by internal and external factors. This thesis concentrates on external factors, which can affect the development of the occlusion and different kinds of malocclusions. The theoretical framework is based on peer reviewed research articles, dental literature and publications related to the medical field.

The purpose of this thesis was to provide information about external factors that can affect the occlusion to the guardians of an under school age child and offer ways for the guardian to prevent different malocclusions from developing. The aim of the thesis was to increase the knowledge of different habits and traits that can have an effect on the child’s occlusion. The pamphlet is designed to be handed out during dental checkups in Medisiina D-StuDental learning environment for students in Dental Hygiene in Turku University of Applied Sciences.

The theoretical framework consists of the development of the teeth, the definition of occlusion, malocclusion, and external factors that affect the occlusion. The theoretical framework also consists the role of the dental hygienist in dental checkups and Medisiina D-StuDental learning environment for students. In addition, the framework has sections for the functional thesis and criteria for a good pamphlet.

The thesis was executed as a functional thesis and as a result, a pamphlet of external factors that can affect the occlusion of a under school age child was formed. The pamphlet was designed and carried out with Canva, based on the theoretical framework. The visual interpretation of the pamphlet was inspired by the graphic guidelines of Turku University of Applied Sciences.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste