Seksuaalikasvatusta sijaishuollossa : tyttöjen/poikien illat
Riiki, Susanna (2022)
Riiki, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113881
Tiivistelmä
Seksuaalikasvatus on todettu puutteelliseksi lastensuojelussa vertaisarviointi- sekä kouluterveyskyselyjen ja niistä johdettujen tutkimusten perusteella. Valtaosa sijoitetuista nuorista on kertonut, etteivät he ole saaneet lainkaan sijoituksensa aikana seksuaalikasvatusta tai se on ollut hyvin vähäistä.
Seksuaalikasvatus on noussut ajankohtaiseksi aiheeksi työpaikallani lastensuojelun sijaishuollossa. Nuorten tietämys seksuaalisuuteen ja seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista on ollut väärää tai hyvin puutteellista ja heidän estoton sekä rajaton käyttäytymisensä on herättänyt ohjaajissa huolta. Osalle ohjaajista seksistä ja seksuaalisuudesta puhuminen ei ole helppoa, eikä aihetta ole luontevaa ottaa puheeksi, kuten ei ole nuortenkaan. Haasteena on löytää aikaa ja oikea paikka aiheesta puhumiselle. Tarve selkeälle ja johdonmukaiselle seksuaalikasvatukselle on olemassa. Tämän myötä aihe valikoitui tämän opinnäytetyön aiheeksi.
Teoriapohjana tässä opinnäytetyössä ovat nuorten seksuaalioikeudet, lastensuojelulaki, seksuaalikasvattajan eettiset ohjeet, WHO:n määrittelemät seksuaalikasvatuksen standardit sekä tutkittuun tietoon perustuva laadukkaan seksuaalikasvatuksen merkitys nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta.
Seksuaalikasvatus on noussut ajankohtaiseksi aiheeksi työpaikallani lastensuojelun sijaishuollossa. Nuorten tietämys seksuaalisuuteen ja seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista on ollut väärää tai hyvin puutteellista ja heidän estoton sekä rajaton käyttäytymisensä on herättänyt ohjaajissa huolta. Osalle ohjaajista seksistä ja seksuaalisuudesta puhuminen ei ole helppoa, eikä aihetta ole luontevaa ottaa puheeksi, kuten ei ole nuortenkaan. Haasteena on löytää aikaa ja oikea paikka aiheesta puhumiselle. Tarve selkeälle ja johdonmukaiselle seksuaalikasvatukselle on olemassa. Tämän myötä aihe valikoitui tämän opinnäytetyön aiheeksi.
Teoriapohjana tässä opinnäytetyössä ovat nuorten seksuaalioikeudet, lastensuojelulaki, seksuaalikasvattajan eettiset ohjeet, WHO:n määrittelemät seksuaalikasvatuksen standardit sekä tutkittuun tietoon perustuva laadukkaan seksuaalikasvatuksen merkitys nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta.