Sosiaalinen media markkinoinnin ja viestinnän apuvälineenä
Rapo, Juha (2022)
Lataukset:
Rapo, Juha
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113810
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on ollut jo toista vuosikymmentä kaikkialla ja sen rooli tuntuu jatkavan kasvuaan. Sen rooli yrityksille on keskeinen monella eri tavalla. Markkinoinnissa ja yrityksen näkyvyyden nostamisessa sosiaalinen median merkitys on kiistaton. Myös vuorovaikutus asiakkaiden kanssa, verkkosivujen liikenteen kasvattaminen ja brändin vahvistaminen ovat asioita, joita viestintätyöntekijä joutuu ottamaan julkaisuissaan huomioon.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi sosiaalista mediaa yleisellä tasolla ja sen hyötyjä yritykselle. Näkökulmana on erityisesti urheilutapahtumasta viestiminen. Tuon esille työssä käyttämiäni sosiaalisen median palveluja, sen hyötyjä yritykselle ja konkreettisia esimerkkejä. Tutkimuksessa kerron datan perusteella, millaiset julkaisut ovat hyvää markkinointia ja tuovat näkyvyyttä yritykselle. Pohdin myös, miten voin kehittyä sisällöntuottajana.
Viestinnäntyöntekijän näkökulmasta markkinointi ja sisällöntuotanto on hyvin moniulotteista. Kun yritykselle tehdään sosiaalista mediaa, on tuotava tasapainossa esille informatiivisuus ja viihteellisyys. Julkaisuja on siis mietittävä useasta näkökulmasta. Tuleeko brändi tarpeeksi esille, toimiiko julkaisu sosiaalisessa mediassa tai onko se hauska? Nämä ovat keskeisiä kysymyksiä, joita sometyöntekijä joutuu miettimään.
Kun iso mediatalo hankkii valtavalla budjetilla oikeudet urheilukisoihin, niin on varmasti selvä asia, että viestintäsuunnitelma hiotaan kuntoon. Sosiaalinen media on urheilukisojen aikaan se paikka, mistä ihmiset katsovat tuloksia ja keskustelevat tapahtumasta. Se on paikka, jossa tapahtuu enemmän, kun itse kisalähetyksessä. Tehtäväni Discoveryllä Pekingin olympialaisten digitoimittajana oli vahvistaa brändiä ja mainostaa kanavia. Toimenkuvaani kuului myös reaaliajassa reagointi urheilutapahtumiin ja saada lisää seuraajia ja näkyvyyttä yrityksen sosiaalisen median tileille.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi sosiaalista mediaa yleisellä tasolla ja sen hyötyjä yritykselle. Näkökulmana on erityisesti urheilutapahtumasta viestiminen. Tuon esille työssä käyttämiäni sosiaalisen median palveluja, sen hyötyjä yritykselle ja konkreettisia esimerkkejä. Tutkimuksessa kerron datan perusteella, millaiset julkaisut ovat hyvää markkinointia ja tuovat näkyvyyttä yritykselle. Pohdin myös, miten voin kehittyä sisällöntuottajana.
Viestinnäntyöntekijän näkökulmasta markkinointi ja sisällöntuotanto on hyvin moniulotteista. Kun yritykselle tehdään sosiaalista mediaa, on tuotava tasapainossa esille informatiivisuus ja viihteellisyys. Julkaisuja on siis mietittävä useasta näkökulmasta. Tuleeko brändi tarpeeksi esille, toimiiko julkaisu sosiaalisessa mediassa tai onko se hauska? Nämä ovat keskeisiä kysymyksiä, joita sometyöntekijä joutuu miettimään.
Kun iso mediatalo hankkii valtavalla budjetilla oikeudet urheilukisoihin, niin on varmasti selvä asia, että viestintäsuunnitelma hiotaan kuntoon. Sosiaalinen media on urheilukisojen aikaan se paikka, mistä ihmiset katsovat tuloksia ja keskustelevat tapahtumasta. Se on paikka, jossa tapahtuu enemmän, kun itse kisalähetyksessä. Tehtäväni Discoveryllä Pekingin olympialaisten digitoimittajana oli vahvistaa brändiä ja mainostaa kanavia. Toimenkuvaani kuului myös reaaliajassa reagointi urheilutapahtumiin ja saada lisää seuraajia ja näkyvyyttä yrityksen sosiaalisen median tileille.