Nuorten aikuisten ajatuksia MTV Uutiset Livestä
Kähkönen, Katariina (2022)
Lataukset:
Kähkönen, Katariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113806
Tiivistelmä
Mediakulutus on muuttunut eikä lineaarinen televisio vedä enää nuoria puoleensa. Sen sijaan uutismaista sisältöä etsitään esimerkiksi sosiaalisesta mediasta.
Opinnäytetyössä tutkittiin, mitkä asiat saisivat nuoren aikuisen katsomaan MTV Uutiset Liveä. Nuorilla aikuisilla tarkoitettiin tässä tapauksessa 20–25-vuotiaita. MTV Uutiset Liven laajuuden vuoksi opinnäytetyössä tarkasteltiin vain Liven joka arkipäivä kello 14.30 esitettävää lähetystä.
Työn perusteella kehitetään Liven sisältöä entistä kiinnostavammaksi nuorille aikuisille. Työn toimeksiantaja on MTV Oy.
Työn keskeisenä tietoperustana toimivat erilaiset broadcast- ja uutismaailmaan liittyvät käsitteet sekä tutkimukset nuorten mediakulutuksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työvälineenä käytettiin kyselyä, jonka kohteena toimi yksi MTV Uutiset Liven 14.30 -lähetys.
Kysely sisälsi avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Kysely toteutettiin aikavälillä 25.–30. tammikuuta vuonna 2022. Kriteereihin (ikä ja lähetyksen katsominen) sopivia vastaajia oli 112.
Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että nuoret aikuiset pitivät lähetystä liian pitkänä. Nuoret kaipasivat myös monipuolista ja laadukkaasti toteutettua sisältöä. Kyselyn vastauksissa annettiin erilaisia aihe-ehdotuksia Liven käsiteltäväksi. Vastauksista oli myös huomattavissa, että MTV Uutiset Liven brändi oli suurimmalle osalle vastaajista tuntematon.
Kyselyn tulokset tukivat aiempia tutkimustuloksia nuorten mediankäytöstä: nuoret suosivat nopeatempoista ja lyhyttä sisältöä. Median kuluttamiseen vaikuttaa myös brändi, joka oli MTV Uutiset Liven tapauksessa melko tunnistamaton.
Opinnäytetyössä tutkittiin, mitkä asiat saisivat nuoren aikuisen katsomaan MTV Uutiset Liveä. Nuorilla aikuisilla tarkoitettiin tässä tapauksessa 20–25-vuotiaita. MTV Uutiset Liven laajuuden vuoksi opinnäytetyössä tarkasteltiin vain Liven joka arkipäivä kello 14.30 esitettävää lähetystä.
Työn perusteella kehitetään Liven sisältöä entistä kiinnostavammaksi nuorille aikuisille. Työn toimeksiantaja on MTV Oy.
Työn keskeisenä tietoperustana toimivat erilaiset broadcast- ja uutismaailmaan liittyvät käsitteet sekä tutkimukset nuorten mediakulutuksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työvälineenä käytettiin kyselyä, jonka kohteena toimi yksi MTV Uutiset Liven 14.30 -lähetys.
Kysely sisälsi avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Kysely toteutettiin aikavälillä 25.–30. tammikuuta vuonna 2022. Kriteereihin (ikä ja lähetyksen katsominen) sopivia vastaajia oli 112.
Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että nuoret aikuiset pitivät lähetystä liian pitkänä. Nuoret kaipasivat myös monipuolista ja laadukkaasti toteutettua sisältöä. Kyselyn vastauksissa annettiin erilaisia aihe-ehdotuksia Liven käsiteltäväksi. Vastauksista oli myös huomattavissa, että MTV Uutiset Liven brändi oli suurimmalle osalle vastaajista tuntematon.
Kyselyn tulokset tukivat aiempia tutkimustuloksia nuorten mediankäytöstä: nuoret suosivat nopeatempoista ja lyhyttä sisältöä. Median kuluttamiseen vaikuttaa myös brändi, joka oli MTV Uutiset Liven tapauksessa melko tunnistamaton.