OmaMetsä-palvelun kehitystarpeet
Latvala, Johannes (2022)
Latvala, Johannes
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113856
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin selainkäyttöistä metsäomaisuuden hallintaan tarkoitettua OmaMetsä-palvelua sekä vuonna 2022 julkaistavaa OmaMetsä-mobiilisovellusta. Opinnäytetyössä tehtiin kyselytutkimus OmaMetsä-palvelua käyttäville metsänomistajille. Opinnäytetyössä selvitettiin OmaMetsä-palvelua käyttävien metsänomistajien kokemuksia palvelusta ja mahdollisia jatkokehitystarpeita. Tutkimuksessa kartoitettiin tehokkaita markkinointikanavia sekä ominaisuuksia, joita palvelun käyttäjät haluaisivat OmaMetsä-palvelun mobiiliversioon. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää ja tiedonkeruu toteutettiin verkkokyselynä.
Tutkimukseen osallistuneet olivat kuulleet OmaMetsä-palvelusta eniten metsänhoitoyhdistysten omien markkinointikanavien kautta, Maaseudun Tulevaisuus oli lehdistä vaikuttavin, verkkomainonnan alustoista esiin nousi Facebook. Pidettyjä ominaisuuksia OmaMetsä-palvelussa olivat erityisesti toiminnot, joiden avulla metsänomistaja pystyy tarkastelemaan omassa metsässä olevan puuston tietoja. Tutkimukseen osallistuneet toivoivat OmaMetsä-palveluun lisättäväksi ominaisuuksia, joiden avulla metsänomistajalle voidaan havainnollistaa metsässä tehtävien toimenpiteiden vaikutuksia niin tuloihin kuin metsään jäävään puustoonkin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että 59 % tutkimukseen osallistuneista on yli 60-vuotiaita. Tutkimukseen osallistuneet toivoivat, että palvelun kehityksessä kiinnitetään huomiota siihen, että sen käytettävyys paranee ja palvelun käytöstä tulee yksinkertaisempaa kuin se on tällä hetkellä.
OmaMetsä-palvelua käyttävät henkilöt ovat keskimäärin melko iäkkäitä, joten palvelun kehityksessä tulee ottaa huomioon, kenelle palvelua kehitetään. Metsänhoitoyhdistyksien metsäasiantuntijoita kannattaa muistuttaa palvelun markkinoinnista, sillä metsäasiantuntijoilta palvelusta kuulleiden määrä on matala suhteutettuna vuotuisien asiakaskohtaamisien määrään. OmaMetsä-palvelun kehittämisessä tulee kiinnittää huomiota ominaisuuksiin, joiden avulla metsänomistaja saa tarkempaa ja ajantasaisempaa tietoa metsän puustosta. OmaMetsä-palvelun mobiiliversion kehityksessä tulee kiinnittää huomiota käytettävyyteen maastossa. OmaMetsä-palvelua haluttaisiin myös käyttää kuvien, muistiinpanojen ja metsätalouden kuittien tallennuspaikkana.
Tutkimukseen osallistuneet olivat kuulleet OmaMetsä-palvelusta eniten metsänhoitoyhdistysten omien markkinointikanavien kautta, Maaseudun Tulevaisuus oli lehdistä vaikuttavin, verkkomainonnan alustoista esiin nousi Facebook. Pidettyjä ominaisuuksia OmaMetsä-palvelussa olivat erityisesti toiminnot, joiden avulla metsänomistaja pystyy tarkastelemaan omassa metsässä olevan puuston tietoja. Tutkimukseen osallistuneet toivoivat OmaMetsä-palveluun lisättäväksi ominaisuuksia, joiden avulla metsänomistajalle voidaan havainnollistaa metsässä tehtävien toimenpiteiden vaikutuksia niin tuloihin kuin metsään jäävään puustoonkin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että 59 % tutkimukseen osallistuneista on yli 60-vuotiaita. Tutkimukseen osallistuneet toivoivat, että palvelun kehityksessä kiinnitetään huomiota siihen, että sen käytettävyys paranee ja palvelun käytöstä tulee yksinkertaisempaa kuin se on tällä hetkellä.
OmaMetsä-palvelua käyttävät henkilöt ovat keskimäärin melko iäkkäitä, joten palvelun kehityksessä tulee ottaa huomioon, kenelle palvelua kehitetään. Metsänhoitoyhdistyksien metsäasiantuntijoita kannattaa muistuttaa palvelun markkinoinnista, sillä metsäasiantuntijoilta palvelusta kuulleiden määrä on matala suhteutettuna vuotuisien asiakaskohtaamisien määrään. OmaMetsä-palvelun kehittämisessä tulee kiinnittää huomiota ominaisuuksiin, joiden avulla metsänomistaja saa tarkempaa ja ajantasaisempaa tietoa metsän puustosta. OmaMetsä-palvelun mobiiliversion kehityksessä tulee kiinnittää huomiota käytettävyyteen maastossa. OmaMetsä-palvelua haluttaisiin myös käyttää kuvien, muistiinpanojen ja metsätalouden kuittien tallennuspaikkana.