Strategisen ydintehtävän kirkastus ja visualisointi
Marjosalmi, Iida (2022)
Marjosalmi, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113850
Tiivistelmä
Toimintaympäristössämme on käynnissä jatkuva ja kiihtyvä muutos. Muutoksen suuntaa tai vaikutuksia on vaikea ennakoida, mikä aiheuttaa merkittäviä haasteita yritysten liiketoiminnan kehittämiselle. Yritykset pyrkivät vastaamaan muuttuvaan toimintaympäristöön kehittämällä toimintaansa ja monet määrittelevät organisaationsa kehityksen suunnan ja tulevaisuuden tavoitetilan liiketoiminnan strategiassaan, jonka jälkeen tavoitetilaa kohti kuljetaan arjen toiminnalla ja päätöksillä. Liiketoimintastrategiaa on perinteisesti toteutettu suunnittelun ja toteutuksen mallilla, mutta muutoksessa myös strategiaprosessin on uudistuttava. Strategia ei voi enää olla perinteinen kiinteä suunnitelma. Tarvitaan dynaaminen, yrityksen tarpeiden ja toimintaympäristön muutosten mukaan ketterästi mukautuva, työntekijöitä kiinnostava ja osallistava kokonaisuus. Inhimillinen strategia, joka ottaa huomioon jokaisen organisaation yksilön ja antaa heille mahdollisuuden paitsi toteuttaa omaa työtään, myös kehittää itseään strategiaa mukaillen.
Tämä kehittämistehtävä on toteutettu kirjoittajan työnantajaorganisaatiolle osana sen strategista kehitysprojektia. Kehittämistehtävän tavoitteena on ymmärtää ja kuvata kohdeorganisaation perustehtävän taustoja ja toteutumista, sekä tutkimukseen perustuen kirkastaa ja visualisoida perustehtävä helposti hyödynnettävään ja jatkokehitettävään muotoon.
Perustehtävä on liiketoiminnan strategian ytimessä ja kehittämistehtävän tietoperusta pohjautuu strategian suunnitteluun ja toteuttamiseen. Erittäin tärkeä osa modernin strategian toteutumista ovat organisaation ihmiset sekä heidän odotuksensa ja roolinsa strategiassa. Tietoperustassa huomioidaankin työntekijöiden sitouttaminen osallistamisen ja osaamisen keinoin. Tietoperustaa hyödynnetään myös kohdeorganisaation strategisen kehitysprojektin jatkotoimenpiteissä.
Kehittämistehtävän tutkimusosiossa analysoidaan kohdeorganisaation, strategiassa määritetyn perustehtävän toteutumisen nykytilaa ja taustoja. Lisäksi tutkitaan tulevaisuuden mahdollisuuksia perustehtävän onnistuneelle toteuttamiselle myös jatkossa. Tutkimuksessa hyödynnetään kvalitatiivista tutkimusotetta kyselytutkimuksen, haastattelujen ja dokumenttianalyysien keinoin. Lisäksi kehittämistehtävän ydintiimin yhteisissä aivoriihissä arvioidaan jatkuvasti kehittämistehtävän etenemistä ja muodostetaan lopullinen lopputuotos.
Kehittämistehtävän tuloksena toteutetaan ydintehtävän kirkastustyö, joka kiteytyy kolmeen eri visualisointiin. Ymmärryksen syventämiseksi, kohdeorganisaation perustehtävää ja sen muodostumista kuvataan taustoittavalla materiaalilla. Perustehtävän jalkauttamiseksi asiakasrajapintaan luodaan asiakastyötä ohjaava viitekehys ja työn prosessi. Kolmas visualisointi on kehittämistehtävässä alulle saatettava, osallistava tarinallistettu versio perustehtävästä. Tarinallistetussa visualisoinnissa perustehtävää kuvataan muodossa, johon jokainen kohdeorganisaation työntekijä voi osallistua, kertoa osaamisestaan ja oppimistoiveistaan.
Tämä kehittämistehtävä on toteutettu kirjoittajan työnantajaorganisaatiolle osana sen strategista kehitysprojektia. Kehittämistehtävän tavoitteena on ymmärtää ja kuvata kohdeorganisaation perustehtävän taustoja ja toteutumista, sekä tutkimukseen perustuen kirkastaa ja visualisoida perustehtävä helposti hyödynnettävään ja jatkokehitettävään muotoon.
Perustehtävä on liiketoiminnan strategian ytimessä ja kehittämistehtävän tietoperusta pohjautuu strategian suunnitteluun ja toteuttamiseen. Erittäin tärkeä osa modernin strategian toteutumista ovat organisaation ihmiset sekä heidän odotuksensa ja roolinsa strategiassa. Tietoperustassa huomioidaankin työntekijöiden sitouttaminen osallistamisen ja osaamisen keinoin. Tietoperustaa hyödynnetään myös kohdeorganisaation strategisen kehitysprojektin jatkotoimenpiteissä.
Kehittämistehtävän tutkimusosiossa analysoidaan kohdeorganisaation, strategiassa määritetyn perustehtävän toteutumisen nykytilaa ja taustoja. Lisäksi tutkitaan tulevaisuuden mahdollisuuksia perustehtävän onnistuneelle toteuttamiselle myös jatkossa. Tutkimuksessa hyödynnetään kvalitatiivista tutkimusotetta kyselytutkimuksen, haastattelujen ja dokumenttianalyysien keinoin. Lisäksi kehittämistehtävän ydintiimin yhteisissä aivoriihissä arvioidaan jatkuvasti kehittämistehtävän etenemistä ja muodostetaan lopullinen lopputuotos.
Kehittämistehtävän tuloksena toteutetaan ydintehtävän kirkastustyö, joka kiteytyy kolmeen eri visualisointiin. Ymmärryksen syventämiseksi, kohdeorganisaation perustehtävää ja sen muodostumista kuvataan taustoittavalla materiaalilla. Perustehtävän jalkauttamiseksi asiakasrajapintaan luodaan asiakastyötä ohjaava viitekehys ja työn prosessi. Kolmas visualisointi on kehittämistehtävässä alulle saatettava, osallistava tarinallistettu versio perustehtävästä. Tarinallistetussa visualisoinnissa perustehtävää kuvataan muodossa, johon jokainen kohdeorganisaation työntekijä voi osallistua, kertoa osaamisestaan ja oppimistoiveistaan.