Kuljetusyrityksen liiketoimintamallin kehittäminen
Pitkäranta, Pia (2022)
Pitkäranta, Pia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013315
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää olemassa olevan kuljetusyrityksen liiketoimintaa. Kehittämistyön tutkimusongelmana oli, millaisilla innovaatioilla kohdeyrityksen liiketoimintaa tulisi kehittää. Tavoitteena oli saada tärkeää tietoa yrityksen johdolle tulevaisuutta silmällä pitäen, ottaen huomioon asiakkaiden sekä muiden samalla alalla olevien ajatukset.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui teoriaosuudesta, jossa käsiteltiin liiketoimintamallia kokonaisuutena ja tämän lisäksi liiketoimintaympäristöä, asiakaslähtöisyyttä, palveluliiketoimintaa sekä liiketaloudellisia tavoitteita.
Kehittämistyön tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimuksen lähestymistapana hyödynnettiin tapaustutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua sekä aivoriihtä. Haastattelu toteutettiin kohdeyrityksen asiakkaille ja aivoriiheen osallistui muita kuljetusalan yrittäjiä. Aivoriihessä hyödynnettiin SWOT-analyysiä.
Tutkimustuloksien pohjalta kohdeorganisaatio sai arvokasta tietoa tulevaisuuden suunnitelmia silmällä pitäen. Lisäksi yksi tutkimustuloksista esiin noussut uudenlainen yritysidea on jo suunnitteluvaiheessa ja kohdeyrityksen on tarkoitus toteuttaa esiin noussutta ideaa lähitulevaisuudessa. The purpose of this thesis was to develop the business of an existing company. The research problem of the development was what kind of innovations the target company should develop. The aim was to gather important information for the management concerning the company´s future goals, taking into consideration the clients´ and other professionals´ thoughts working in the same field.
The theoretical frame of reference of the study consisted of the business model´s theory, as well as the theory of the business environment, customer orientation, service business and business objectives.
The study was carried out with qualitative methods and a case study was used as an approach. An interview and brainstorming were used as the data gathering methods. The interview was carried out for the target company´s customers and other carrier entrepreneurs took part in the brainstorming session. A SWOT analysis was utilized in the brainstorming session.
Based on the research results, the target company received valuable information for their future goals. Furthermore, an innovative business idea that came up from the research is already on the drawing board. The target company is planning on putting the plan into practice in the near future.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui teoriaosuudesta, jossa käsiteltiin liiketoimintamallia kokonaisuutena ja tämän lisäksi liiketoimintaympäristöä, asiakaslähtöisyyttä, palveluliiketoimintaa sekä liiketaloudellisia tavoitteita.
Kehittämistyön tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimuksen lähestymistapana hyödynnettiin tapaustutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua sekä aivoriihtä. Haastattelu toteutettiin kohdeyrityksen asiakkaille ja aivoriiheen osallistui muita kuljetusalan yrittäjiä. Aivoriihessä hyödynnettiin SWOT-analyysiä.
Tutkimustuloksien pohjalta kohdeorganisaatio sai arvokasta tietoa tulevaisuuden suunnitelmia silmällä pitäen. Lisäksi yksi tutkimustuloksista esiin noussut uudenlainen yritysidea on jo suunnitteluvaiheessa ja kohdeyrityksen on tarkoitus toteuttaa esiin noussutta ideaa lähitulevaisuudessa.
The theoretical frame of reference of the study consisted of the business model´s theory, as well as the theory of the business environment, customer orientation, service business and business objectives.
The study was carried out with qualitative methods and a case study was used as an approach. An interview and brainstorming were used as the data gathering methods. The interview was carried out for the target company´s customers and other carrier entrepreneurs took part in the brainstorming session. A SWOT analysis was utilized in the brainstorming session.
Based on the research results, the target company received valuable information for their future goals. Furthermore, an innovative business idea that came up from the research is already on the drawing board. The target company is planning on putting the plan into practice in the near future.