Mobiilipelin tekninen suunnittelu ja toteutus Unity-pelimoottorilla : Case: Royal Crow Squadron
Tervo, Juho (2014)
Tervo, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158067
Tiivistelmä
Suomessa on tällä hetkellä alati kasvava määrä erikokoisia peliyrityksiä, jotka tarvitsevat nyt ja tulevaisuudessa erilaisia pelialan ammattilaisia palvelukseensa. Royal Crow Squadron on mobiilipeli, jonka synty lähti tarpeesta tuoda esiin tekijöidensä
osaaminen tällä alalla. Opinnäytetyössä käydään pelin kehitystä beta-vaiheeseen asti
teknisten ratkaisujen osalta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli hankkia tietoa ja kokemusta mobiilipelin teknisestä suunnittelusta ja toteutuksesta. Sen tarkoituksena oli teknisesti suunnitella ja toteuttaa mobiilipeli Royal Crow Squadron. Työn teoreettisessa osiossa keskitytään ensin peliohjelmointiin yleisesti, kartoitetaan mobiilipelejä ja niiden nykyistä tilannetta sekä käydään läpi teknisten ratkaisujen
vaihtoehdot ja syyt, miksi valittuihin ratkaisuihin päädyttiin. Tämän jälkeen kerrotaan yleisesti Unity-pelimoottorista ja sen eri ominaisuuksista.
Opinnäytetyön lopputuotteena on pelattava ja toimiva mobiilipelin beta-versio, joka on suunnittelun mukainen. Sen tekeminen myös kartutti tekijöidensä taitoja ja kokemusta. Tästä syystä opinnäytetyötä voi pitää onnistuneena. Tarkoitus on kuitenkin vielä viedä pelin kehitys loppuun ja julkaista siitä lopullinen versio Play Storessa.
osaaminen tällä alalla. Opinnäytetyössä käydään pelin kehitystä beta-vaiheeseen asti
teknisten ratkaisujen osalta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli hankkia tietoa ja kokemusta mobiilipelin teknisestä suunnittelusta ja toteutuksesta. Sen tarkoituksena oli teknisesti suunnitella ja toteuttaa mobiilipeli Royal Crow Squadron. Työn teoreettisessa osiossa keskitytään ensin peliohjelmointiin yleisesti, kartoitetaan mobiilipelejä ja niiden nykyistä tilannetta sekä käydään läpi teknisten ratkaisujen
vaihtoehdot ja syyt, miksi valittuihin ratkaisuihin päädyttiin. Tämän jälkeen kerrotaan yleisesti Unity-pelimoottorista ja sen eri ominaisuuksista.
Opinnäytetyön lopputuotteena on pelattava ja toimiva mobiilipelin beta-versio, joka on suunnittelun mukainen. Sen tekeminen myös kartutti tekijöidensä taitoja ja kokemusta. Tästä syystä opinnäytetyötä voi pitää onnistuneena. Tarkoitus on kuitenkin vielä viedä pelin kehitys loppuun ja julkaista siitä lopullinen versio Play Storessa.