Stigman käsitteleminen lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyössä
Lyytikäinen, Tuomas; Lassila, Kiia (2022)
Lyytikäinen, Tuomas
Lassila, Kiia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114089
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla stigmaa ja sen käsittelemistä lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyössä. Työn tavoitteena oli kuvata stigman käsittelemistä lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyössä jo olemassa olevan aineiston pohjalta, jotta työn tilaaja sekä lukija voivat hyödyntää koottua tutkimustietoa haluamallaan tavalla.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen valittiin seitsemän tutkimusta. Tutkimuskysymyksenä oli: miten stigmaa käsitellään lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyössä? Työhön valikoitui seitsemän tutkimusta, jotka analysoitiin teemoittelun avulla. Teemoista muodostui neljä pääluokkaa. Nämä pääluokat olivat: stigman yleisyys, tuki-verkoston ja muiden sosiaalisten kontaktien merkitys, stigman ilmeneminen ja stigmaa aiheuttavat ja lisäävät tekijät.
Tuloksena voitiin todeta, että stigmaa ei käsitellä lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyössä. Stigmaa ei myöskään lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyön näkökulmasta ole tutkittu aiemmin juuri ollenkaan. Tutkimuksista kävi kuitenkin ilmi, että aihe on tärkeä nimenomaan lasten ja nuorten näkökulmasta, joten tuloksiin nostettiin näitä seikkoja.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että aihetta tulisi tutkia nimenomaan lasten ja
nuorten mielenterveyshoitotyössä. Jatkotutkimusehdotuksena esitettiin, että stigman ilmenemistä tulisi tutkia niiden lasten ja nuorten osalta, jotka ovat tai ovat olleet mielenterveyshoitotyön asiakkaina. Lisäksi tulisi tutkia keinoja, joilla stigmaa käsitellään lasten ja nuorten ollessa mielenterveyshoitotyön asiakkaina.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen valittiin seitsemän tutkimusta. Tutkimuskysymyksenä oli: miten stigmaa käsitellään lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyössä? Työhön valikoitui seitsemän tutkimusta, jotka analysoitiin teemoittelun avulla. Teemoista muodostui neljä pääluokkaa. Nämä pääluokat olivat: stigman yleisyys, tuki-verkoston ja muiden sosiaalisten kontaktien merkitys, stigman ilmeneminen ja stigmaa aiheuttavat ja lisäävät tekijät.
Tuloksena voitiin todeta, että stigmaa ei käsitellä lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyössä. Stigmaa ei myöskään lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyön näkökulmasta ole tutkittu aiemmin juuri ollenkaan. Tutkimuksista kävi kuitenkin ilmi, että aihe on tärkeä nimenomaan lasten ja nuorten näkökulmasta, joten tuloksiin nostettiin näitä seikkoja.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että aihetta tulisi tutkia nimenomaan lasten ja
nuorten mielenterveyshoitotyössä. Jatkotutkimusehdotuksena esitettiin, että stigman ilmenemistä tulisi tutkia niiden lasten ja nuorten osalta, jotka ovat tai ovat olleet mielenterveyshoitotyön asiakkaina. Lisäksi tulisi tutkia keinoja, joilla stigmaa käsitellään lasten ja nuorten ollessa mielenterveyshoitotyön asiakkaina.