RAI-mittarin hyödyntäminen vanhustenhuollossa : kirjallisuuskatsaus
Kyllönen, Sini; Simola, Anniina; Vinnal, Matleena (2022)
Kyllönen, Sini
Simola, Anniina
Vinnal, Matleena
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114117
Tiivistelmä
Standardoitu RAI-järjestelmä on tarkoitettu vanhus- ja vammaispalvelun asiakkaan palveluntarpeen arviontiin ja hoito-, kuntoutus- ja palvelusuunnitelman laatimiseen sekä sitä käytetään hoidon vaikuttavuuden arvioinnissa. RAI-arviointi on tulossa pakolliseksi joka kunnassa, jolloin toimintakyvyn arviointi tulee tehdä aina uudelle asiakkaalle. RAI-arvio tehdään myös aina asiakkaan tilan muuttuessa, jolloin myös hoito- ja palvelusuunnitelma päivitetään.
Opinnäytetyö on osana Salon kaupungin Salo-projektia ja sitä on tarkoitus hyödyntää uudessa vanhusten hoivayksikössä, joka tulee IoT-kampuksen yhteyteen. Työn tarkoituksena oli selvittää mikä on RAI-mittari, mitä hyötyjä ja haittoja siitä on vanhustenhuollossa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja lopulliset artikkelit analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tulosten tarkastelun apuna käytettiin sisällönanalyysi-taulukkoa.
Tuloksista ilmeni, että RAI-mittaristo edesauttaa yhtenäistä tapaa arvioida iäkkään henkilön palvelutarpeita. RAI-arviointien avulla pystytään tunnistamaan asiakkaan voimavarat, ongelmakohdat ja riskitekijät. RAI-mittarin käyttö tuo esiin ongelmat, jotka saattavat jäädä muuten huomaamatta. RAI-vertailutiedolla voidaan arvioida yksikön omaa toimintaa ja verrata sitä muihin samanlaisiin yksiköihin.
Opinnäytetyö on osana Salon kaupungin Salo-projektia ja sitä on tarkoitus hyödyntää uudessa vanhusten hoivayksikössä, joka tulee IoT-kampuksen yhteyteen. Työn tarkoituksena oli selvittää mikä on RAI-mittari, mitä hyötyjä ja haittoja siitä on vanhustenhuollossa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja lopulliset artikkelit analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tulosten tarkastelun apuna käytettiin sisällönanalyysi-taulukkoa.
Tuloksista ilmeni, että RAI-mittaristo edesauttaa yhtenäistä tapaa arvioida iäkkään henkilön palvelutarpeita. RAI-arviointien avulla pystytään tunnistamaan asiakkaan voimavarat, ongelmakohdat ja riskitekijät. RAI-mittarin käyttö tuo esiin ongelmat, jotka saattavat jäädä muuten huomaamatta. RAI-vertailutiedolla voidaan arvioida yksikön omaa toimintaa ja verrata sitä muihin samanlaisiin yksiköihin.