ERP- ja CRM-järjestelmien asiantuntijan päiväkirja
Lundahn, Tomi (2022)
Lundahn, Tomi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114121
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjaopinnäytetyönä. Työtehtäviä seurattiin kahdeksan viikon ajan aikavälillä 24.1.2022 – 18.3.2022. Työssä kuvataan ERP- ja CRM-järjestelmäasiantuntijan työtehtäviä, niissä ilmeneviä haasteita ja kuinka tilanteet on ratkaistu. Haasteita ja ratkaisuja reflektoidaan ja pohditaan, olisiko niistä voitu suoriutua paremmin toisilla menetelmillä. Työssä pureudutaan myös työntekijän näkökulmasta haastavimpiin kehityskohteisiin suoriutumisen kannalta ja niihin on etsitty kirjallisuudesta ratkaisuja.
Seurantajakson aikana työntekijän tärkeimpiin työtehtäviin kuuluu esimerkiksi ERP- ja CRM-järjestelmien tukipyynnöt, joita kutsutaan tiketeiksi. Asiantuntijan tehtävänä on tukea sidosryhmiä järjestelmään liittyvissä ongelmissa eli suorittaa sidosryhmien lähettämiä tikettejä. Seurantajaksolla toinen tärkeä osa työnkuvaa on osallistuminen palavereihin ja koulutuksiin. Palavereissa käsitellään esimerkiksi järjestelmiin liittyviä ongelmia, muutoshallintaa ja muutoksiin liittyviä testauksia. Tärkeä osa työntekijän tiimin toimintaa on järjestelmän muutosten testaus ennen tuotantoon hyväksymistä. Palavereihin voi osallistua niin järjestelmän omistajia kuin useita eri sidosryhmien edustajia. Koulutuksissa kehitetään työntekijän osaamista järjestelmien hallinnassa. Laajan järjestelmän oppimiseen saattaa kulua jopa vuosia.
Asiantuntijan työnkuvaan liittyy paljon ajankäytöllisiä haasteita. Työtehtävät sisältävät organisaatioon liittyviä tehtäviä ja esimerkiksi palavereihin osallistumiseen ja sähköpostien kirjoittamiseen kuluu paljon aikaa. Työtehtävät sisältävät vaihtelua ja päivittäin suoritetaan toimenpiteitä useassa eri järjestelmässä. Tehtävien vaihtelevuus ja työtehtävien määrä vaikeuttaa priorisointia, joka on tärkeässä asemassa asiantuntijan työssä. Viikkoanalyyseissa pohditaan kuinka ajankäyttöä ja priorisointia voitaisiin helpottaa prosessien ja yhteysvastuun avulla.
Työntekijän suurimmat henkilökohtaiset haasteet asiantuntijan työssä liittyvät esiintymiseen ja kommunikointiin. Päiväkirjan aikana työntekijä sekä osallistuu palavereihin että järjestää useita palavereita. Palaverit ovat työn keskiössä ja myös tärkein asiantuntijan kommunikointikanava muihin sidosryhmiin. Opinnäytetyössä pohditaan, kuinka kommunikoinnin avulla tehtäisiin omasta ja muiden työstä sujuvampaa.
Seurantajakson aikana työntekijän tärkeimpiin työtehtäviin kuuluu esimerkiksi ERP- ja CRM-järjestelmien tukipyynnöt, joita kutsutaan tiketeiksi. Asiantuntijan tehtävänä on tukea sidosryhmiä järjestelmään liittyvissä ongelmissa eli suorittaa sidosryhmien lähettämiä tikettejä. Seurantajaksolla toinen tärkeä osa työnkuvaa on osallistuminen palavereihin ja koulutuksiin. Palavereissa käsitellään esimerkiksi järjestelmiin liittyviä ongelmia, muutoshallintaa ja muutoksiin liittyviä testauksia. Tärkeä osa työntekijän tiimin toimintaa on järjestelmän muutosten testaus ennen tuotantoon hyväksymistä. Palavereihin voi osallistua niin järjestelmän omistajia kuin useita eri sidosryhmien edustajia. Koulutuksissa kehitetään työntekijän osaamista järjestelmien hallinnassa. Laajan järjestelmän oppimiseen saattaa kulua jopa vuosia.
Asiantuntijan työnkuvaan liittyy paljon ajankäytöllisiä haasteita. Työtehtävät sisältävät organisaatioon liittyviä tehtäviä ja esimerkiksi palavereihin osallistumiseen ja sähköpostien kirjoittamiseen kuluu paljon aikaa. Työtehtävät sisältävät vaihtelua ja päivittäin suoritetaan toimenpiteitä useassa eri järjestelmässä. Tehtävien vaihtelevuus ja työtehtävien määrä vaikeuttaa priorisointia, joka on tärkeässä asemassa asiantuntijan työssä. Viikkoanalyyseissa pohditaan kuinka ajankäyttöä ja priorisointia voitaisiin helpottaa prosessien ja yhteysvastuun avulla.
Työntekijän suurimmat henkilökohtaiset haasteet asiantuntijan työssä liittyvät esiintymiseen ja kommunikointiin. Päiväkirjan aikana työntekijä sekä osallistuu palavereihin että järjestää useita palavereita. Palaverit ovat työn keskiössä ja myös tärkein asiantuntijan kommunikointikanava muihin sidosryhmiin. Opinnäytetyössä pohditaan, kuinka kommunikoinnin avulla tehtäisiin omasta ja muiden työstä sujuvampaa.