Yhteisöllisen etäverkoston kehittäminen : case: Finnish Team Academies
Aaltonen, Henri; Kujanpää, Maria (2022)
Aaltonen, Henri
Kujanpää, Maria
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114146
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty kehittämään FTA (Finnish Team Academies) tiimiyrittäjyysopiskelijoiden verkostoa. Verkostoon kuuluu viidessä eri ammattikorkeakoulussa toimivat tiimioppimisen filosofiaan perustuvat akatemiat. FTA on syntynyt koronapandemian myötä, kun ammattikorkeakoulut siirtyivät etäopiskeluun. Opinnäytetyön tavoite on integroida FTA:sta ketterä, vapaaehtoisuuteen perustuva samanhenkisten opiskelijoiden yhteinen organisaatio. Opinnäytetyön tekemisessä on hyödynnetty kahden perustajajäsenen kokemuksia FTA-verkoston perustamisesta ja sen vaiheista. Lisäksi kehittämistyössä käytettiin De Bonon ajatushatut menetelmää sekä kyselytutkimusta.
FTA on uniikki yhteisö, johon voi osallistua kaikista akatemioista kuka vain. Halutessaan voi liittyä toiminnan ydintyöryhmään Heimoneuvokseen. Opinnäytetyössä on suunniteltu akatemioille vuosikello, jonka avulla FTA-toimintaa voidaan rytmittää akatemioiden arkeen.
Opinnäytetyön keskiössä on toiminnan kehittäminen vuosikellon avulla. FTA tulisi saada akatemioille tutuksi väyläksi kommunikoida, verkostoitua ja oppia toisten ideoista. Akatemioissa tulisi olla FTA:n tiedotuksesta vastaavat henkilöt, joita tulisi olla vähintään kaksi.
FTA on uniikki yhteisö, johon voi osallistua kaikista akatemioista kuka vain. Halutessaan voi liittyä toiminnan ydintyöryhmään Heimoneuvokseen. Opinnäytetyössä on suunniteltu akatemioille vuosikello, jonka avulla FTA-toimintaa voidaan rytmittää akatemioiden arkeen.
Opinnäytetyön keskiössä on toiminnan kehittäminen vuosikellon avulla. FTA tulisi saada akatemioille tutuksi väyläksi kommunikoida, verkostoitua ja oppia toisten ideoista. Akatemioissa tulisi olla FTA:n tiedotuksesta vastaavat henkilöt, joita tulisi olla vähintään kaksi.