Marknadsplan för restaurang Yuzu
Hertzberg, Matias (2022)
Hertzberg, Matias
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114236
Tiivistelmä
Syftet med denna studie har varit att bygga upp en marknadsplan för restaurang Yuzu med hjälp av expertintervjuer. Arbetet avgränsades till en marknadsplan med den innefattade inte konkreta förslag på prissättning i restaurangen eller en konkret målgrupp utan gav förslag hur restaurangen kan hitta deras målgrupp. Studien utfördes med hjälp av expert intervjuer. Respondenterna är experter inom hotell och restaurangbranschen två av respondenterna äger egna restauranger och den tredje jobbar som marknadsföringskonsult för ett stort nordiskt nattklubbskomplex. Genom att sedan analysera intervjusvaren kunde skribenten bygga upp en marknadsplan för Yuzu. Alla intervjuade är finlandssvenskar men deras expertområden skiljer sig från varandra. Den ena har en populär restaurang i Helsingfors, den andra en restaurang ute i skärgården och den sista är konsult. Alla intervjuer gjordes på svenska och en av dem träffade skribenten fysiskt på plats medan de två andra intervjuades över telefon. De tre respondenterna valdes för att få en så bred syn på restaurangverksamheten som möjligt. En marknadsplan är viktigt för företag, eftersom man tack vare den kan kartlägga bl.a. företagets konkurrens, position och målgrupp samt analysera deras produkter och bygga upp en SWOT analys. I samband med att man gör en marknadsplan får företaget en bättre bild över dess svagheter, möjligheter, hot och styrkor. Detta kan hjälpa företaget att öka på sin lönsamhet och ha en bättre fokus på hur de vill nå ut med sin marknadsföring. Arbetet är skrivet för restaurang Yuzu och dess personal.