Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Verenpaineen mittaaminen : opetusvideo

Lehkonen, Sanna; Ruohisto, Milja (2022)

 
Avaa tiedosto
Lehkonen&Ruohisto2022.pdf (425.6Kt)
Lataukset: 


Lehkonen, Sanna
Ruohisto, Milja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114231
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo verenpaineen mittaamisesta Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmaan. Tavoitteena oli tuotetun opetusvideon avulla tukea sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden verenpaineen mittaamisen osaamista. Verenpainetaudilla on Suomessa kansanterveydellinen merkitys ja verenpaineen mittaaminen on kliinisen hoidon useimmiten käytetty hoitotoimenpide. Työn teoreettinen osuus on rakennettu näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuen. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä. Kehittämistehtävän tukena käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jota johdatteli tutkimuskysymys: Mitä pitää huomioida
laadittaessa opetusvideota, jonka avulla opetetaan verenpaineen mittausta?
Teoriaosuus jakaantui kolmeen yläotsikkoon. Ensimmäisessä osuudessa tarkasteltiin verenpaineen säätelyjärjestelmää, jossa käytiin läpi sydämen ja verenkierron toimintaa sekä matalaa- ja korkeaa verenpainetta. Toisena verenpaineen mittaaminen, jossa käsiteltiin verenpaineen mittaamisen eri vaiheita eri mittareilla sekä verenpaineen mittauksessa huomioitavia asioita. Kolmannessa osiossa käsiteltiin video-opetusta yhtenä opetusmuotona ja koottiin yhteen hyvän opetusvideon ominaisuudet.Tutkimukset osoittivat yhtenäisesti video-opetuksen olevan vähintään yhtä tehokasta kuin lähiopetuksen. Opetusvideot ovat opiskelijoiden keskuudessa pidettyjä. Lähiopetuksen merkitys korostui arvioitaessa opiskelijoiden luottamusta omiin taitoihin. Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että tiedon ja taidon laajuuden varmistamiseksi lähiopetuksen ja video-opetuksen yhdistäminen toimii parhaiten. Kehittämistehtävän tuotoksena syntyi opetusvideo verenpaineen mittaamisesta automaattisella ja manuaalisella mittarilla.

Asiasanat: verenpaine, verenpaineen mittaus, opetusvideot
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste