Paikallisen hakukoneoptimoinnin kehitys : äänihaun kasvava rooli osana digitaalista markkinointia
Neva, Julia (2022)
Neva, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114197
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten äänihaun rooli tulee kehittymään osana digitaalista markkinointia sekä miten paikallinen hakukoneoptimointi tulee tukemaan tätä kehitystä. Työ palvelee suomalaisia yrityksiä, jotka haluavat parantaa digitaalista näkyvyyttään paikallisesti.
Paikalliset haut ovat kasvaneet huomattavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana, joka pakottaa yritykset kehittämään digitaalisen markkinoinnin suunnitteluaan. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoiden teemahaastatteluja hyödyntäen.
Tulokset osoittavat, että äänihaun suurin kehitys on vasta edessä, ja sen rooli hakukoneena tulee vahvistumaan kuluttajakäyttäytymisen sekä kysynnän kasvun vuoksi. Haastatteluissa koettiin, että erityisesti aloilla, jotka pohjautuvat navigointitilanteisiin, kuten huoltoasemat, paikallisen näkyvyyden hallinnointi tukee äänihaun kehitystä.
Opinnäytetyön avulla saadut tulokset ovat johdonmukaisia teorialähteiden kanssa, ja näitä voidaan hyödyntää erityisesti hakukoneoptimoinnin ja sisällöntuotannon suunnittelussa. Kyky ennakoida markkinoinnin kasvutrendejä ja mukautua niihin takaa yrityksen menestyksen tulevaisuudessa.
Paikalliset haut ovat kasvaneet huomattavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana, joka pakottaa yritykset kehittämään digitaalisen markkinoinnin suunnitteluaan. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoiden teemahaastatteluja hyödyntäen.
Tulokset osoittavat, että äänihaun suurin kehitys on vasta edessä, ja sen rooli hakukoneena tulee vahvistumaan kuluttajakäyttäytymisen sekä kysynnän kasvun vuoksi. Haastatteluissa koettiin, että erityisesti aloilla, jotka pohjautuvat navigointitilanteisiin, kuten huoltoasemat, paikallisen näkyvyyden hallinnointi tukee äänihaun kehitystä.
Opinnäytetyön avulla saadut tulokset ovat johdonmukaisia teorialähteiden kanssa, ja näitä voidaan hyödyntää erityisesti hakukoneoptimoinnin ja sisällöntuotannon suunnittelussa. Kyky ennakoida markkinoinnin kasvutrendejä ja mukautua niihin takaa yrityksen menestyksen tulevaisuudessa.