Asiakkuudenhallintajärjestelmän kehittäminen tilitoimistolle
Mäntylä, Heli (2022)
Mäntylä, Heli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114363
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asiakkuudenhallintaa ja asiakkuudenhallintajärjestelmiä. Onnistuneella asiakkuudenhallinnalla saadaan pidettyä yrityksen asiakkaat tyytyväisinä samalla yrityksen tulosta kasvattaen. Asiakkuudenhallintajärjestelmät tukevat käytännön asiakkuudenhallintatyötä. Työn toisena tavoitteena oli kehittää asiakkuudenhallintajärjestelmä toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli pieni tilitoimistoyritys, Yritys X. Toimeksiantaja koki, ettei sillä ole tarvetta varsinaiseen asiakkuudenhallintajärjestelmään mutta yksinkertainen järjestelmä, jossa olisi asiakkaiden perustiedot sekä kirjanpidon ja tilinpäätöksen ohjeistuksia, olisi tarpeellinen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä käsitellään asiakkuudenhallintaa ja siihen liittyviä käsitteitä sekä asiakkuudenhallintaa tilitoimistojen näkökulmasta. Teoriaosuuden toisessa luvussa käsitellään asiakkuudenhallintajärjestelmiä sekä niiden käyttöönottoa ja järjestelmien käyttöä tilitoimistoissa. Teoriaosuuden aineistona on käytetty aiheeseen liittyviä teoksia, tutkimuksia, erilaisia julkaisuja ja raportteja sekä aiheeseen liittyviä lakeja ja asetuksia.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin asiakkuudenhallintajärjestelmä toimeksiantajalle. Asiakkuudenhallintajärjestelmäpohja luotiin Microsoft Excelille, ja pohjaan täydennettiin valmiiksi toimeksiantajan asiakasyritysten tiedot. Asiakkuudenhallintajärjestelmä vastaa toimeksiantajan toiveisiin ja tukee sen työntekijöiden päivittäistä työskentelyä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä käsitellään asiakkuudenhallintaa ja siihen liittyviä käsitteitä sekä asiakkuudenhallintaa tilitoimistojen näkökulmasta. Teoriaosuuden toisessa luvussa käsitellään asiakkuudenhallintajärjestelmiä sekä niiden käyttöönottoa ja järjestelmien käyttöä tilitoimistoissa. Teoriaosuuden aineistona on käytetty aiheeseen liittyviä teoksia, tutkimuksia, erilaisia julkaisuja ja raportteja sekä aiheeseen liittyviä lakeja ja asetuksia.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin asiakkuudenhallintajärjestelmä toimeksiantajalle. Asiakkuudenhallintajärjestelmäpohja luotiin Microsoft Excelille, ja pohjaan täydennettiin valmiiksi toimeksiantajan asiakasyritysten tiedot. Asiakkuudenhallintajärjestelmä vastaa toimeksiantajan toiveisiin ja tukee sen työntekijöiden päivittäistä työskentelyä.