Teknisten verkostojen muutokset Raide-Jokeri-hankkeessa
Pylsy, Pekka (2022)
Pylsy, Pekka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114241
Tiivistelmä
Raitiotiehankkeet ovat suuria ja pitkäkestoisia infrahankkeita. Teknisten verkostojen muutokset vaikuttavat merkittävästi raitiotiehankkeiden toteutumisen sujuvuuteen ja toteutuskustannuksiin. Opinnäytetyössä tarkasteltiin teknisten verkostojen muutoksia Raide-Jokerin suunnittelulohkossa kolme (SL3) Espoon Leppävaarassa. Tarkasteltavina olivat tekniset verkostot vesihuoltoa lukuun ottamatta. Muutokset käsittivät sekä olemassa olevien teknisten verkostojen johtosiirrot ja uudelleen järjestelyt että uuden verkoston rakentamisen. Muutoksia tarkasteltiin suunnittelun ja rakentamisen näkökulmista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli havainnollistaa niitä haasteita ja sitä tapauskohtaista harkintaa, jota edellytetään teknisten verkostojen muutosten suunnittelussa ja toteuttamisessa, kun pikaraitiotie toteutetaan tiiviisti rakennettuun kaupunkiympäristöön. Lisäksi tarkasteltiin suunnittelijan ja urakoitsijan yhteistyön toimivuutta sekä suunnittelu- ja rakentamisprosessin kehittämistä. Työn aineistona käytettiin suunnittelua ja rakentamista ohjaavaa lainsäädäntöä ja ohjeita, ammatti- ja tutkimuskirjallisuutta, allianssiorganisaatiosta kerättyä tietoa teknisistä verkoista sekä Raide-Jokeri-hankkeen suunnittelijan ja urakoitsijan edustajien haastatteluja.
Raide-Jokeri-hankkeessa teknisten verkostojen muutosten haasteet liittyivät suunnittelun ja toteuttamisen samanaikaisuuteen, ennakoimiseen, katutilojen ahtauteen ja henkilöresursseihin. Eteen tulleita haasteita ratkaistiin tapauskohtaisesti, tarvittaessa teknisten verkostojen omistajien ja haltijoiden, heidän suunnittelijoidensa sekä Raide-Jokerin suunnittelijoiden ja urakoitsijoiden keskinäisenä yhteistyönä. Varsinainen suunnittelu- ja rakentamistyö ei kuitenkaan poikennut tavanomaisesta kaupunkirakentamisesta. Työtä tehtiin pitkälti vakiintuneiden toimintatapojen mukaan.
Suunnittelijan ja urakoitsijan koko hankkeen kestävä yhteistyö koettiin tärkeäksi ja toimivaksi, ja sillä nähtiin olevan monia etuja. Yhteistyö lisäsi eri toimijoiden tietoisuutta toistensa työstä, mahdollisti osaamisen jakamisen ja auttoi ennaltaehkäisemään ja ratkaisemaan ongelmia. Vastaavaa yhteistyötä toivottiin jatkossa myös energia- ja tietoliikenneoperaattoreiden kanssa. Työn tuloksia voidaan hyödyntää raitiotiehankkeissa sekä muissa kaupunkiympäristössä toteutettavissa laajoissa infrahankkeissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli havainnollistaa niitä haasteita ja sitä tapauskohtaista harkintaa, jota edellytetään teknisten verkostojen muutosten suunnittelussa ja toteuttamisessa, kun pikaraitiotie toteutetaan tiiviisti rakennettuun kaupunkiympäristöön. Lisäksi tarkasteltiin suunnittelijan ja urakoitsijan yhteistyön toimivuutta sekä suunnittelu- ja rakentamisprosessin kehittämistä. Työn aineistona käytettiin suunnittelua ja rakentamista ohjaavaa lainsäädäntöä ja ohjeita, ammatti- ja tutkimuskirjallisuutta, allianssiorganisaatiosta kerättyä tietoa teknisistä verkoista sekä Raide-Jokeri-hankkeen suunnittelijan ja urakoitsijan edustajien haastatteluja.
Raide-Jokeri-hankkeessa teknisten verkostojen muutosten haasteet liittyivät suunnittelun ja toteuttamisen samanaikaisuuteen, ennakoimiseen, katutilojen ahtauteen ja henkilöresursseihin. Eteen tulleita haasteita ratkaistiin tapauskohtaisesti, tarvittaessa teknisten verkostojen omistajien ja haltijoiden, heidän suunnittelijoidensa sekä Raide-Jokerin suunnittelijoiden ja urakoitsijoiden keskinäisenä yhteistyönä. Varsinainen suunnittelu- ja rakentamistyö ei kuitenkaan poikennut tavanomaisesta kaupunkirakentamisesta. Työtä tehtiin pitkälti vakiintuneiden toimintatapojen mukaan.
Suunnittelijan ja urakoitsijan koko hankkeen kestävä yhteistyö koettiin tärkeäksi ja toimivaksi, ja sillä nähtiin olevan monia etuja. Yhteistyö lisäsi eri toimijoiden tietoisuutta toistensa työstä, mahdollisti osaamisen jakamisen ja auttoi ennaltaehkäisemään ja ratkaisemaan ongelmia. Vastaavaa yhteistyötä toivottiin jatkossa myös energia- ja tietoliikenneoperaattoreiden kanssa. Työn tuloksia voidaan hyödyntää raitiotiehankkeissa sekä muissa kaupunkiympäristössä toteutettavissa laajoissa infrahankkeissa.