Kreuz-rullalaakerit Suomen silloissa
Laitinen, Santtu (2022)
Laitinen, Santtu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114166
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään Suomen sillastossa yleisimmin käytettyjä laakeri-tyyppejä ja niiden tunnistamista helpottavia ominaisuuksia sekä vauriomekanismeja. Opinnäytetyössä tarkastellaan tarkemmin Kreuz-Edestahl teräksestä valmistettuja rullalaakereita, joissa teräksen liian korkea lujuus voi aiheuttaa äkillisiä, ennalta arvaamattomia vaurioitumisia ja kantokyvyn menetystä. Haasteellisen laakerityypin tästä tekee myös se, että selkeitä ennusmerkkejä vaurioitumiselle ei välttämättä näe silmämääräisessä tarkastuksessa, minkä vuoksi on tehtävä tarkempaa ja kalliimpaa tutkimusta esimerkiksi ultraääni- ja magneettijauhatus-tarkastuksia. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä on saada tarkempaa tietoa Kreuz-rullalaakereiden vaurioitumisesta sekä käytetyistä dimensioista suunnitel-matietoja tarkastelemalla ja maastokäyntejä tehden. Tämä tulevaisuudessa helpottaa Kreuz-rullalaakereiden tunnistamista maastosta.
Kreuz-rullalaakereita valmistettiin ja käytettiin rauta- ja maantiesilloilla 1960–1980- luvuilla, jolloin siltojen rakennuskanta Suomessa oli suurimmillaan. Työssä tutustutaan myös silloille tehtäviin tarkastuksiin ja niiden käyttötarkoituksiin sillan ylläpidon ja kunnon seurannan kannalta. Tie- ja vesihallitus aloitti järjestelmälli-sen siltojen tarkastustoiminnan vuonna 1966, joskin tarkastusten laadussa oli paljon vaihtelevuutta yhtenäistävien ohjeiden ja laadunvarmistuksen puuttumisen vuoksi. Liikennekuormat ovat kasvaneet tähän päivään asti, mikä lisää rasitusta päällysrakenteen kuormia välittävälle laakerille. Kyseistä laakerityyppiä on tarkkailtu tarkemmin 1990-luvulta lähtien vaurioherkkyytensä vuoksi.
Väylävirastolla on olemassa siltalistoja, joista selviää, missä silloissa on mahdollisesti käytetty Kreuz-rullalaakereita. On kuitenkin oletettavaa, että on myös siltoja, jotka eivät löydy listalta.
Mittaustulosten perusteella 1970–1980-luvun silloissa, joissa on käytetty teräksi-siä rullalaakereita, voidaan suurella todennäköisyydellä olettaa olevan Kreuz-Edestahl- laakereita. Selvitystyötä on jatkettava, jotta voidaan varmistua selkeistä mittayhteneväisyyksistä.
Kreuz-rullalaakereita valmistettiin ja käytettiin rauta- ja maantiesilloilla 1960–1980- luvuilla, jolloin siltojen rakennuskanta Suomessa oli suurimmillaan. Työssä tutustutaan myös silloille tehtäviin tarkastuksiin ja niiden käyttötarkoituksiin sillan ylläpidon ja kunnon seurannan kannalta. Tie- ja vesihallitus aloitti järjestelmälli-sen siltojen tarkastustoiminnan vuonna 1966, joskin tarkastusten laadussa oli paljon vaihtelevuutta yhtenäistävien ohjeiden ja laadunvarmistuksen puuttumisen vuoksi. Liikennekuormat ovat kasvaneet tähän päivään asti, mikä lisää rasitusta päällysrakenteen kuormia välittävälle laakerille. Kyseistä laakerityyppiä on tarkkailtu tarkemmin 1990-luvulta lähtien vaurioherkkyytensä vuoksi.
Väylävirastolla on olemassa siltalistoja, joista selviää, missä silloissa on mahdollisesti käytetty Kreuz-rullalaakereita. On kuitenkin oletettavaa, että on myös siltoja, jotka eivät löydy listalta.
Mittaustulosten perusteella 1970–1980-luvun silloissa, joissa on käytetty teräksi-siä rullalaakereita, voidaan suurella todennäköisyydellä olettaa olevan Kreuz-Edestahl- laakereita. Selvitystyötä on jatkettava, jotta voidaan varmistua selkeistä mittayhteneväisyyksistä.