Ketterä kirjantekijä : kuinka kehittää ja testata kirjan sisältöideaa ketterien menetelmien avulla
Kotro, Virpi (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114301
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on tutkia, miten ketterästä ohjelmistotuotannosta tuttua Lean Startup -menetelmää voidaan soveltaa kirjan sisältöidean kehittämiseen ja testaamiseen, sekä arvioida ketterää julkaisemisen mallia. Lean Startup -menetelmä hyödyntää rakenna-mittaa-opi-sykliä, jonka avulla parannetaan digitaalista tuotetta asiakaslähtöisesti ja kehitetään samalla tuotteen tai palvelun ympärille kannattavaa liiketoimintaa. Tuotetta ei rakenneta valmiiksi asti, vaan sen testaamiseen käytetään pienintä toimivaa tuotetta (Minimun Viable Product, MVP), jonka avulla kerätään palautetta käyttäjiltä/kohderyhmiltä. Tämä palaute analysoidaan ja sen perusteella tehdään pivotti eli kehittämispäätös, jonka perusteella tuote joko hylätään tai sitä kehitetään edelleen seuraavaksi versioksi.
Todd Sattersten huomasi yhteneväisyyksiä startup-yrityksen ja kirjaprojektin välillä ja hahmotteli Lean Startup -menetelmän pohjalta ketterää (kirjan) julkaisemisen mallia (Agile Publishing Model). Mallin mukaan kirjan aiheen ja sisällön kiinnostavuutta testataan potentiaalisilla asiakkailla luonnosmaisen MVP:n avulla, joka voi olla esimerkiksi sisällysluettelo, synopsis, video teoksen sisällöstä tai näyteluku. Saadun palautteen avulla kirjan sisältöä, ulkoasua ja hinnoittelua kehitetään edelleen, kunnes teos on valmis markkinoille. Prosessi on iteratiivinen eli toimenpiteitä toistetaan niin monta kertaa kuin on tarpeellista. Tavoitteena on vähentää kirjan julkaisuun liittyvää riskiä ja tuottaa aidosti kohderyhmää kiinnostava teos.
E- ja äänikirjan suosion nousun myötä kirjasta on tullut digitaalinen tuote, jonka voi ostaa, lukea tai kuunnella erilaisilla alustoilla, kuten sovelluksessa tai verkkopalvelussa. Koska kirja digitaalisena tuotteena alkaa enemmän muistuttamaan ohjelmistoa, sen tuotantoakin on mahdollista kehittää ohjelmistokehittämisestä tuttujen ketterien menetelmien avulla, jotka sopivat hyvin (tieto)kirjan aiheen ideointiin, kehittämiseen ja testaamiseen potentiaalisella kohderyhmällä, varsinkin omakustantamisen kontekstissa.
Opinnäytetyön tutkimusongelma on selvittää kirjansa itse kustantaneiden eli omakustantajien kokemuksia siitä, miten he saivat idean omaan kirjaansa ja myös sen kirjoittamista: millaista apua ja palautetta he saivat kirjoitusprosessin aikana ja paransiko saatu palaute heidän teostaan. Tätä ilmiötä tutkitaan kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluilla.
Tutkimuksen tärkeimpiä havaintoja olivat, että suurimmat motiivit kirjan kirjoittamiseen ja julkaisemiseen oli tarve jakaa tietoa, oma ammatillinen kehittyminen ja asiantuntijuuden vahvistaminen. Haastateltavat oppivat kirjaprojektin aikana uusia taitoja ja yrittäjyyttä, mutta sen hyödyt eivät kuitenkaan tulleet suoraan kirjamyynnistä, vaan juuri osaamisen ja asiantuntijuuden karttumisessa, joka toi lisää työmahdollisuuksia.
Opinnäytetyön pohjalta löytyi tarve lukijalähtöisempään ja kirjailijakokemusta parantavaan kirjan julkaisutoimintaan, jossa voisi hyödyntää ketterän julkaisemisen mallia.
Todd Sattersten huomasi yhteneväisyyksiä startup-yrityksen ja kirjaprojektin välillä ja hahmotteli Lean Startup -menetelmän pohjalta ketterää (kirjan) julkaisemisen mallia (Agile Publishing Model). Mallin mukaan kirjan aiheen ja sisällön kiinnostavuutta testataan potentiaalisilla asiakkailla luonnosmaisen MVP:n avulla, joka voi olla esimerkiksi sisällysluettelo, synopsis, video teoksen sisällöstä tai näyteluku. Saadun palautteen avulla kirjan sisältöä, ulkoasua ja hinnoittelua kehitetään edelleen, kunnes teos on valmis markkinoille. Prosessi on iteratiivinen eli toimenpiteitä toistetaan niin monta kertaa kuin on tarpeellista. Tavoitteena on vähentää kirjan julkaisuun liittyvää riskiä ja tuottaa aidosti kohderyhmää kiinnostava teos.
E- ja äänikirjan suosion nousun myötä kirjasta on tullut digitaalinen tuote, jonka voi ostaa, lukea tai kuunnella erilaisilla alustoilla, kuten sovelluksessa tai verkkopalvelussa. Koska kirja digitaalisena tuotteena alkaa enemmän muistuttamaan ohjelmistoa, sen tuotantoakin on mahdollista kehittää ohjelmistokehittämisestä tuttujen ketterien menetelmien avulla, jotka sopivat hyvin (tieto)kirjan aiheen ideointiin, kehittämiseen ja testaamiseen potentiaalisella kohderyhmällä, varsinkin omakustantamisen kontekstissa.
Opinnäytetyön tutkimusongelma on selvittää kirjansa itse kustantaneiden eli omakustantajien kokemuksia siitä, miten he saivat idean omaan kirjaansa ja myös sen kirjoittamista: millaista apua ja palautetta he saivat kirjoitusprosessin aikana ja paransiko saatu palaute heidän teostaan. Tätä ilmiötä tutkitaan kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluilla.
Tutkimuksen tärkeimpiä havaintoja olivat, että suurimmat motiivit kirjan kirjoittamiseen ja julkaisemiseen oli tarve jakaa tietoa, oma ammatillinen kehittyminen ja asiantuntijuuden vahvistaminen. Haastateltavat oppivat kirjaprojektin aikana uusia taitoja ja yrittäjyyttä, mutta sen hyödyt eivät kuitenkaan tulleet suoraan kirjamyynnistä, vaan juuri osaamisen ja asiantuntijuuden karttumisessa, joka toi lisää työmahdollisuuksia.
Opinnäytetyön pohjalta löytyi tarve lukijalähtöisempään ja kirjailijakokemusta parantavaan kirjan julkaisutoimintaan, jossa voisi hyödyntää ketterän julkaisemisen mallia.