Lasten kanssa tehtävän työn haasteet ja kehittäminen turvakodissa – Keski-Uudenmaan turvakoti
Maija, Mikkonen (2022)
Maija, Mikkonen
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114246
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä turvakodin työntekijät kokevat haasteelliseksi lasten kanssa tehtävässä työssä turvakodissa ja minkälaista osaamista he kokevat tarvitsevansa työnsä tekemiseen nyt ja tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työtekijöiden ammatillista osaamista lasten kanssa tehtävässä työssä toimintatutkimuksen menetelmin esimerkiksi Learning Cafe muodossa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Paasikiven Nuorisokylän säätiö, Keski-Uudenmaan turvakoti. Toimintatutkimuksen kohderyhmä ja työyhteisönä oli Keski-Uudenmaan turvakodin työntekijät. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin ryhmähaastatteluja, josta tutkimuksen tulokset perustuvat. Kehittämisen osuudessa hyödynnettiin työpajatyöskentelyjä ja aktivoivia luentoja. Teoreettinen viitekehys perustui lasten kanssa tehtävään työhön turvakodilla, lasten asiakasprosessi turvakodissa, lasten kokema traumaattinen kriisi, lapsen kaltoinkohtelu, kaltoinkohtelun seuraukset lapsilla ja lapsen kuuleminen. Toimintatutkimuksessa selvisi, että lasten kanssa tehtävä työ turvakodissa sisältää monenlaisia haasteita. Työskentely turvakodissa koettiin enemmänkin aikuis- kuin lapsilähtöiseksi, jolloin työn haasteellisuutta lisäsi lapsen ikä, kehitystaso ja työntekijän vastuulle jäävä erilaisten ja vaikeidenkin tilanteiden tulkitseminen. Myös luottamuksen rakentaminen lapsiin koettiin haasteelliseksi lyhyessä ajassa. Työtä lähdettiin kehittämään mm. tekemällä sitä lapsilähtöisemmäksi ja lisäämällä työntekijöiden osaamista menetelmätyöskentelyyn.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla selvittää, miten Suojassa-menetelmä soveltuu lasten kanssa tehtävään työhön turvakodissa. The purpose of this thesis was to research what the employees of shelter for domestic violence think is challenging when it comes to work with children and what kind of knowledge they would need now and, in the future, that supports their work with children that has experienced domestic violence. The aim of the thesis was to increase knowledge of the substance for the employees and knowledge was increased e.g., by using the Learning Café method.
The action research was qualitative, and the method of data collection was a group interview called Learning Café, the result of the research is based on the group interview. The workers at Keski-Uusimaa shelter participated in the study. The theoretical framework consists of work with children at the shelter, children’s customer process at the shelter, traumatic crisis experiences by children, child abuse, consequences of child abuse and hearing childrens opinions. The outcome of the action research was that the workers of the shelter felt that working with children is challenging in many ways. The work was experienced as though it is mainly adult-oriented. Other factors that affected the challenges was the childs age, development, and the workers responsibility of interpreting the situation. It is also time consuming to make connections and build trust with children even though the time period spent at the shelter can be very short termed. Looking at the outcome, the work was developed more towards child-oriented, the workers developed their skills in working with different kinds of methods.
Further research topic could be: How can one apply “Suojassa” method when working with children at shelter for domestic violence?
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Paasikiven Nuorisokylän säätiö, Keski-Uudenmaan turvakoti. Toimintatutkimuksen kohderyhmä ja työyhteisönä oli Keski-Uudenmaan turvakodin työntekijät. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin ryhmähaastatteluja, josta tutkimuksen tulokset perustuvat. Kehittämisen osuudessa hyödynnettiin työpajatyöskentelyjä ja aktivoivia luentoja. Teoreettinen viitekehys perustui lasten kanssa tehtävään työhön turvakodilla, lasten asiakasprosessi turvakodissa, lasten kokema traumaattinen kriisi, lapsen kaltoinkohtelu, kaltoinkohtelun seuraukset lapsilla ja lapsen kuuleminen. Toimintatutkimuksessa selvisi, että lasten kanssa tehtävä työ turvakodissa sisältää monenlaisia haasteita. Työskentely turvakodissa koettiin enemmänkin aikuis- kuin lapsilähtöiseksi, jolloin työn haasteellisuutta lisäsi lapsen ikä, kehitystaso ja työntekijän vastuulle jäävä erilaisten ja vaikeidenkin tilanteiden tulkitseminen. Myös luottamuksen rakentaminen lapsiin koettiin haasteelliseksi lyhyessä ajassa. Työtä lähdettiin kehittämään mm. tekemällä sitä lapsilähtöisemmäksi ja lisäämällä työntekijöiden osaamista menetelmätyöskentelyyn.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla selvittää, miten Suojassa-menetelmä soveltuu lasten kanssa tehtävään työhön turvakodissa.
The action research was qualitative, and the method of data collection was a group interview called Learning Café, the result of the research is based on the group interview. The workers at Keski-Uusimaa shelter participated in the study. The theoretical framework consists of work with children at the shelter, children’s customer process at the shelter, traumatic crisis experiences by children, child abuse, consequences of child abuse and hearing childrens opinions. The outcome of the action research was that the workers of the shelter felt that working with children is challenging in many ways. The work was experienced as though it is mainly adult-oriented. Other factors that affected the challenges was the childs age, development, and the workers responsibility of interpreting the situation. It is also time consuming to make connections and build trust with children even though the time period spent at the shelter can be very short termed. Looking at the outcome, the work was developed more towards child-oriented, the workers developed their skills in working with different kinds of methods.
Further research topic could be: How can one apply “Suojassa” method when working with children at shelter for domestic violence?