Sähkölatausaseman suunnittelu ja urakkalaskenta
Haavisto, Hannes (2022)
Haavisto, Hannes
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114374
Tiivistelmä
Sähköautoilu on tänä päivänä kuuma puheenaihe. Sähköautoilun yhteydessä herää kysymys, miten ja missä sähköauton voi ladata. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä sähköauton latausjärjestelmiin. Teoriaosassa perehdyttiin erilaisiin sähköautotyyppeihin ja niiden latausjärjestelmiin. Toteutusosassa tehtiin suunnitelma parkkihalliin asennettavista latauslaitteista ja niiden syöttöjärjestelmästä. Suunnitelmassa perehdyttiin laitevaihtoehtoihin ja tehtiin laitevalinnat. Työssä käytiin läpi myös kohteeseen tarvittavan latauksen kuormanhallinnan perusteet ja valittiin kohteeseen parhaiten soveltuva vaihtoehto. Työn pääpainopiste perustui laitevalintoihin, joiden tarkoitus oli toimia sähkösuunnittelun tukena, työ tehtiin Telilän Sähkötyö OY:lle.
Työ onnistui hyvin ja tavoitteeseen päästiin, mutta tavoite muuttui jonkin verran alkuperäisestä suunnitelmasta, sillä varsinainen sähkösuunnitteluosa jätettiin kokonaan pois opinnäytetyöstä ja työn pääpainopiste muuttui merkittävästi aikataulusyistä johtuen. Alun perin tavoitteena oli kohteen sähkösuunnittelu ja urakkalaskenta kokonaisuudessaan, mutta aihealue todettiin liian laajaksi ja rajattiin laitevalintoihin ja kokonaiskustannusarvioon. Työ osoittautui mielenkiintoiseksi ja opin sen aikana paljon uutta sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä, lisäksi opin sähkölaitteiden valinnasta oikeaan kohteeseen ja sähköurakan kustannusrakenteesta. Opinnäytetyöstä oli hyötyä minulle itselleni kehittyvänä alan osaajana ja tarkoitus on, että tästä opinnäytetyöstä on myös hyötyä taloyhtiöille ja yrityksille, jotka haluavat tietoa sähköautojen lataamisesta.
Työ onnistui hyvin ja tavoitteeseen päästiin, mutta tavoite muuttui jonkin verran alkuperäisestä suunnitelmasta, sillä varsinainen sähkösuunnitteluosa jätettiin kokonaan pois opinnäytetyöstä ja työn pääpainopiste muuttui merkittävästi aikataulusyistä johtuen. Alun perin tavoitteena oli kohteen sähkösuunnittelu ja urakkalaskenta kokonaisuudessaan, mutta aihealue todettiin liian laajaksi ja rajattiin laitevalintoihin ja kokonaiskustannusarvioon. Työ osoittautui mielenkiintoiseksi ja opin sen aikana paljon uutta sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä, lisäksi opin sähkölaitteiden valinnasta oikeaan kohteeseen ja sähköurakan kustannusrakenteesta. Opinnäytetyöstä oli hyötyä minulle itselleni kehittyvänä alan osaajana ja tarkoitus on, että tästä opinnäytetyöstä on myös hyötyä taloyhtiöille ja yrityksille, jotka haluavat tietoa sähköautojen lataamisesta.