Koulupiha oppimisympäristönä yläkouluikäisille: case Jokiniemen koulu
Paalasmaa, Tiina (2022)
Paalasmaa, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214430
Tiivistelmä
Nykyinen esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelma asettaa koulujen ulkotilojen suunnittelulle uudenlaisia tavoitteita ja tarpeita. Koulupiha nähdään osana koulujen laajenevaa oppimisympäristöä, johon kuuluvat luokkahuoneiden ja koulun sisätilojen lisäksi koulupiha ja sen välittömät lähiympäristöt.
Vantaalla sijaitsevan Jokiniemen koulun peruskorjauksessa oli huomioitava Opetushallituksen määrittelemät vaatimukset oppimisympäristöille sekä sisä- että ulkotilojen osalta. Koulun eri ikäryhmistä koostuvan käyttäjäkunnan lisäksi suunnittelussa oli huomioitava koulussa toimivan vammaisopetuksen tarpeet.
Tämän työn tavoitteena oli selvittää, mitä Opetushallituksen linjaama ulkona oleva oppimisympäristö voisi tarkoittaa yläkoululaisten näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli laajentaa tietoa ulkona olevista yläkouluikäisille suunnatuista oppimisympäristöistä ja toiminto- ja väline-ehdotusten kautta tuoda käytännön tietoa suunnittelun tueksi muille pihasuunnittelijoille. Työn tilaajana toimi Sitowisen korjausrakentamisen yksikkö.
Oppimisympäristöajattelua hyödynnetään koulupihoilla vaihtelevasti. Hiljattain peruskorjatuissa kouluissa se on usein lähtökohtana suunnittelulle, mutta vanhemmilla pihoilla virikkeellisyyttä on vähemmän. Koulupiha voi monipuolisella väline- ja toimintotarjonnallaan aktivoida myös yläasteikäisiä, joita on usein vaikeampi saada innostumaan leikeistä ja liikkumisesta ulkona. Koulupihaa suunnitellessa on tärkeää osallistaa oppilaat ja opettajat mukaan, sillä tällöin pihasta tulee käyttäjiä aidosti palveleva.
Vantaalla sijaitsevan Jokiniemen koulun peruskorjauksessa oli huomioitava Opetushallituksen määrittelemät vaatimukset oppimisympäristöille sekä sisä- että ulkotilojen osalta. Koulun eri ikäryhmistä koostuvan käyttäjäkunnan lisäksi suunnittelussa oli huomioitava koulussa toimivan vammaisopetuksen tarpeet.
Tämän työn tavoitteena oli selvittää, mitä Opetushallituksen linjaama ulkona oleva oppimisympäristö voisi tarkoittaa yläkoululaisten näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli laajentaa tietoa ulkona olevista yläkouluikäisille suunnatuista oppimisympäristöistä ja toiminto- ja väline-ehdotusten kautta tuoda käytännön tietoa suunnittelun tueksi muille pihasuunnittelijoille. Työn tilaajana toimi Sitowisen korjausrakentamisen yksikkö.
Oppimisympäristöajattelua hyödynnetään koulupihoilla vaihtelevasti. Hiljattain peruskorjatuissa kouluissa se on usein lähtökohtana suunnittelulle, mutta vanhemmilla pihoilla virikkeellisyyttä on vähemmän. Koulupiha voi monipuolisella väline- ja toimintotarjonnallaan aktivoida myös yläasteikäisiä, joita on usein vaikeampi saada innostumaan leikeistä ja liikkumisesta ulkona. Koulupihaa suunnitellessa on tärkeää osallistaa oppilaat ja opettajat mukaan, sillä tällöin pihasta tulee käyttäjiä aidosti palveleva.