Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ovatko digitaaliset terveyspalvelut löydettäviä? – case: Tampere.fi ja koronavirus

Hohtari, Jannika (2022)

 
Avaa tiedosto
Hohtari_Jannika.pdf (3.022Mt)
Lataukset: 


Hohtari, Jannika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114175
Tiivistelmä
Suomalaisten sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisten palveluiden käyttö on lisääntynyt vuosi vuodelta. Digipalveluiden käytön kasvaessa yhä tärkeämmäksi, kriteeriksi nousee palveluiden löydettävyys. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tietoa siitä, millaiset asiat vaikuttavat digitaalisten terveyspalveluiden löydettävyyteen. Tarkoituksena oli selvittää, voidaanko laadullisen tutkimushaastatteluaineiston avulla kuvailla verkkoanalytiikan kävijäseurantadataa ja saadaanko sitä kautta tietoa terveydenhuollon digipalveluiden löydettävyydestä. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten terveydenhuollon digitaalisten palveluiden piiriin löydetään. Työn toimeksiantajana toimi Tampereen kaupungin tietohallintoyksikkö.

Opinnäytetyö oli monistrateginen tutkimus, joka yhdisti laadullista tutkimusmenetelmää määrälliseen tutkimusmenetelmään. Työn määrällinen aineisto kerättiin Google Analytics-verkkoanalytiikan kävijäseurantadatasta ja laadullinen aineisto puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Kävijäseurantadata rajattiin koskemaan Tampere.fi -verkkosivuston kolmea korona-aiheista sivua. Monistrategisella tutkimusmenetelmällä pyrittiin tässä työssä kuvailemaan määrällistä kävijäseurantadataa laadullisella haastatteluaineistolla.

Kirjallisuudesta nousi esiin, että osana löydettävyyden arviointia on tärkeä tunnistaa oman kohderyhmän tiedonhaku- ja internetkäyttäytyminen. Tutkimushaastatteluissa esiin nousseilla tiedonhakutavoilla ja niiden taustalla olevilla syillä, voitiin ainakin osaltaan kuvailla numeraalisen kävijäseurantadatan taustalla olevien ihmisten ja tiedonhakijoiden käyttäytymistä. Näin ollen voitiin todeta, että laadullinen aineisto tuo lisää syvyyttä määrälliseen kävijäseurantadataan. Selvisi, että digitaalisten terveyspalveluiden piiriin hakeudutaan useimmin mobiililaitteilla sekä hakukoneiden kautta. Näiden suosio näkyi myös laajemmin osana arjen tiedonhankinnan kanavia. Lopputuloksena voitiin todeta: mikäli verkkosivuston sisältöjen hakukoneoptimointiin on panostettu, tunnistetaan oman kohderyhmän tiedonhaku- ja internetkäyttäytyminen sekä ne ovat linjassa analysoidun verkkoanalytiikan datan kanssa, terveydenhuollon digipalvelut ovat löydettäviä.

Opinnäytetyön tulosten pohjalta kehitettiin Tampereen kaupungilla jo käytössä olevaa Digiasioinnin mittariston Asioinnin polut -osa-aluetta. Toteutus suunniteltiin ja luotiin Power BI:n avulla kuvaamaan terveydenhuollon digipalveluiden asioinnin polkuja kolmella korona-aiheisella verkkosivulla. Jatkotutkimuksena voi tutkia tarkemmin mobiilikäyttöä julkisen sektorin laajoilla sivustokokonaisuuksilla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste