Videotuotanto osana viranomaisen markkinointiviestintää
Airasvirta, Aapo (2022)
Airasvirta, Aapo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214522
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Kaakkois-Suomen ELY-keskukselle, minkälaisia videoita heidän kannattaisi tehdä osaksi heidän markkinointiviestinsäänsä huomioiden se, että toimeksiantaja on viranomainen. Opinnäytetyössä tutustutaan nykyaikaisiin videotrendeihin ja erilaisiin tyyleihin toteuttaa videomarkkinointia sekä selvitetään kohderyhmän mielipiteitä siitä, minkälaisia videoita he haluavat vastaanottaa markkinointiviestinnän yhteydessä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu videotuotannosta, videomarkkinoinnista sekä viranomaisen markkinointiviestinnästä. Viitekehyksessä uppoudutaan syvemmin näiden aiheiden eri osa-alueisiin.
Opinnäytetyössä käytetään määrällistä tutkimusmenetelmää ja aineistoa hankittiin toteuttamalla kysely. Kysely toteutettiin Microsoft Forms -ohjelmalla ja se suunnattiin Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen sosiaalisen median seuraajille. Kysely oli auki kaksi viikkoa ja sitä jaettiin useammassa sosiaalisen median kanavassa kaksi kertaa ensimmäisen viikon aikana. Tutkimuksen ansioista selvisi, minkälaista videomarkkinointia Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen sosiaalisen median kanavien seuraajat haluavat vastaanottaa.
Kyselyyn vastanneista ihmisistä yli puolet haluavat nähdä informatiivista sisältöä, johon on yhdistetty viihdettä, ja loput halusivat nähdä vain informatiivista sisältöä. Kukaan ei halunnut nähdä pelkästään viihdyttävää sisältöä. Vastaajista yli puolet katsovat mieluiten lyhyitä 15–60 sekunnin videoita YouTube pois lukien ja jopa puolet vastaajista katsovat videoita ilman ääntä. Kyselyn perusteella opetusvideot ja informatiiviset videot ovat kaikista halutuimpia ja elokuvalliset videot tulivat toiseksi. Vastaajille videoon eniten lisäarvoa tuovat tekstitykset, ja melkein 75 % vastaajista ei ollut kiinnostuneita live-lähetyksistä. Kyselyn lopussa vastaajilla oli mahdollisuus jättää vapaa sana siitä, minkälaista videomateriaalia he haluavat nähdä osana Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen markkinointiviestintää.
Tutkimuksen avulla saatiin melko selkeä kuva siitä, minkälaisia videoita sosiaalisen median kanavien seuraajat mieluiten vastaanottavat. Tutkimuksen avulla osataan tuottaa sellaisia videoita, joita sosiaalisen median kanavien seuraajat haluavat nähdä.
Opinnäytetyössä käytetään määrällistä tutkimusmenetelmää ja aineistoa hankittiin toteuttamalla kysely. Kysely toteutettiin Microsoft Forms -ohjelmalla ja se suunnattiin Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen sosiaalisen median seuraajille. Kysely oli auki kaksi viikkoa ja sitä jaettiin useammassa sosiaalisen median kanavassa kaksi kertaa ensimmäisen viikon aikana. Tutkimuksen ansioista selvisi, minkälaista videomarkkinointia Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen sosiaalisen median kanavien seuraajat haluavat vastaanottaa.
Kyselyyn vastanneista ihmisistä yli puolet haluavat nähdä informatiivista sisältöä, johon on yhdistetty viihdettä, ja loput halusivat nähdä vain informatiivista sisältöä. Kukaan ei halunnut nähdä pelkästään viihdyttävää sisältöä. Vastaajista yli puolet katsovat mieluiten lyhyitä 15–60 sekunnin videoita YouTube pois lukien ja jopa puolet vastaajista katsovat videoita ilman ääntä. Kyselyn perusteella opetusvideot ja informatiiviset videot ovat kaikista halutuimpia ja elokuvalliset videot tulivat toiseksi. Vastaajille videoon eniten lisäarvoa tuovat tekstitykset, ja melkein 75 % vastaajista ei ollut kiinnostuneita live-lähetyksistä. Kyselyn lopussa vastaajilla oli mahdollisuus jättää vapaa sana siitä, minkälaista videomateriaalia he haluavat nähdä osana Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen markkinointiviestintää.
Tutkimuksen avulla saatiin melko selkeä kuva siitä, minkälaisia videoita sosiaalisen median kanavien seuraajat mieluiten vastaanottavat. Tutkimuksen avulla osataan tuottaa sellaisia videoita, joita sosiaalisen median kanavien seuraajat haluavat nähdä.