Tampereen ammattikorkeakoulun sisustuskoulutusten kehittäminen
Viitanen, Katri (2014)
Viitanen, Katri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158100
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli tuoda esille uudenlaista asiakaslähtöistä ajattelumallia maksullisten koulutuspalveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä. Työn tarkoitus oli luoda Tampereen ammattikorkeakoululle (myöhemmin TAMK) asiakaslähtöinen ja arvoa tuottava koulutuspalvelumalli sisustuskoulutusten markkinoinnin ja myynnin kehittämisen tueksi ja samalla luoda uudenlainen koulutuskonsepti asiakaslähtöisestä näkökulmasta.
Kehittämistyön lähestymistapa noudatti osittain konstruktiivista tutkimusta. Kehittämistyössä selvitettiin TAMKissa järjestettävien sisustuskoulutusten rakenteeseen liittyviä asiakastarpeita sekä uusia asiakasnäkökulmia tuoden esiin toisenlaisia ratkaisuja ja malleja koulutusten myyntiin ja markkinointiin. Kehittämistyössä käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä.
Kehittämistyön teoreettisessa osuudessa käsitellään täydennyskoulutusta ja aikuiskoulutusta sekä aikuista oppijaa koulutuspalveluiden asiakkaana TAMKin kilpailukyvyn ja uusien koulutuspalvelutuotteiden kehittämisen pohjana. Työssä esitellään myös yleisesti TAMKin toimintaa ja sen nykyisiä koulutukseen liittyviä prosesseja. Työn empiirinen osa koostui benchmarkingista, kyselystä ja aivoriihipaneelista.
Teoreettisen ja empiirisen tiedon pohjalta kehitettiin uudenlainen konsepti sisustuskoulutusten järjestämiseen, siten, että ne palvelisivat paremmin sekä opiskelijaa että TAMKia. Konstruktiivisen lähestymistavan mukaan uutta konseptia on pyritty ajattelemaan niin, että se soveltuvin osin sopisi myös muiden maksullisten palvelutuotteiden myyntiin ja markkinointiin.
Koulutukset yleensä ovat luonteeltaan palveluprosesseja ja asiakas osallistuu niiden kehittämiseen. Asiakkaiden osallistaminen koulutuspalveluiden kehittämiseen on olennaista, koska useimmat koulutuspalvelut tuotetaan vuorovaikutuksessa asiakkaan ja TAMKin kanssa.
Uuden koulutuskonseptin syntyminen edellyttää perehtymistä tämän hetki-seen tilanteeseen ja tiedon hankintaa sidosryhmiltä. Yleisesti TAMKissa tiedostetaan, että markkinoinnin osaajia ja tekijöitä talosta puuttuu. Esimerkiksi kattava markkinointisuunnitelma täydennyskoulutukselle olisi tähän liittyvä erittäin ajankohtainen jatkohanke.
Kehittämistyön lähestymistapa noudatti osittain konstruktiivista tutkimusta. Kehittämistyössä selvitettiin TAMKissa järjestettävien sisustuskoulutusten rakenteeseen liittyviä asiakastarpeita sekä uusia asiakasnäkökulmia tuoden esiin toisenlaisia ratkaisuja ja malleja koulutusten myyntiin ja markkinointiin. Kehittämistyössä käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä.
Kehittämistyön teoreettisessa osuudessa käsitellään täydennyskoulutusta ja aikuiskoulutusta sekä aikuista oppijaa koulutuspalveluiden asiakkaana TAMKin kilpailukyvyn ja uusien koulutuspalvelutuotteiden kehittämisen pohjana. Työssä esitellään myös yleisesti TAMKin toimintaa ja sen nykyisiä koulutukseen liittyviä prosesseja. Työn empiirinen osa koostui benchmarkingista, kyselystä ja aivoriihipaneelista.
Teoreettisen ja empiirisen tiedon pohjalta kehitettiin uudenlainen konsepti sisustuskoulutusten järjestämiseen, siten, että ne palvelisivat paremmin sekä opiskelijaa että TAMKia. Konstruktiivisen lähestymistavan mukaan uutta konseptia on pyritty ajattelemaan niin, että se soveltuvin osin sopisi myös muiden maksullisten palvelutuotteiden myyntiin ja markkinointiin.
Koulutukset yleensä ovat luonteeltaan palveluprosesseja ja asiakas osallistuu niiden kehittämiseen. Asiakkaiden osallistaminen koulutuspalveluiden kehittämiseen on olennaista, koska useimmat koulutuspalvelut tuotetaan vuorovaikutuksessa asiakkaan ja TAMKin kanssa.
Uuden koulutuskonseptin syntyminen edellyttää perehtymistä tämän hetki-seen tilanteeseen ja tiedon hankintaa sidosryhmiltä. Yleisesti TAMKissa tiedostetaan, että markkinoinnin osaajia ja tekijöitä talosta puuttuu. Esimerkiksi kattava markkinointisuunnitelma täydennyskoulutukselle olisi tähän liittyvä erittäin ajankohtainen jatkohanke.