Haaga-Helian Yrittäjyys ja liiketoiminta -opintojakson opiskelijoiden yrittäjyysosaaminen
Hakkarainen, Eveliina; Räsänen, Anette (2022)
Hakkarainen, Eveliina
Räsänen, Anette
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214468
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin produktimuotoisena työnä, toimeksiantona Haaga-Helialle. Opinnäytetyössä selvitettiin Haaga-Helian päiväopiskelijoiden ja avoimen aikuisopiskelijoiden asenteita ja valmiutta yrittäjyyteen sekä halukkuutta yrittäjäksi ryhtymiseen analysoimalla Liiketalouden tradenomitutkintoon kuuluvan Yrittäjyys ja liiketoiminta -opintojakson opiskelijoiden tekemiä yksilötehtäviä. Tehtävässä opiskelijoiden tavoitteena oli pohtia omaa yrittäjyyttään, omaa suhdetta yrittäjyyteen sekä sitä voisiko yrittäjäksi ryhtyminen olla jossain kohden elämää opiskelijalle vaihtoehtona. Opiskelijat käyttivät tehtävässä apuna Yoop-työkalua ja sen tuloksien avulla analysoivat omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan yrittäjänä.
Toimeksiantajan tavoitteena oli saada opinnäytetyön tuloksista seuraavaa tietoa: Näkyykö opiskelijan yrittäjyyskompetenssien analysointi? Avarsiko opintojakso ja tehtävä hänen ajatuksiaan yrittäjyydestä ja yrittäjäksi ryhtymisestä?
Opinnäytetyön aihe on rajattu koskemaan ainoastaan Yrittäjyys ja liiketoiminta -opintojakson yksilötehtävää yrittäjyydestä syyslukukaudelta 2021. Aineisto on kerätty kahdelta eri opintojaksototeutukselta, 32 avoimen ammattikorkeakoulun ja 32 päiväopiskelijan vastauksista. Opintojakso on testaamisen jälkeen tulossa yhdeksi avainosaamiseksi kaikkiin tutkintoihin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytimme teoriaa yrittäjyyspedagogiikasta, yrittäjän osaamisvaatimuksista – EntreComp-viitekehyksen mukaan, yrittäjäksi ryhtymisestä sekä yrittäjyys opinnoista.
Opiskelijoiden tehtävien pohdinnoissa on huomattavissa päiväopiskelijoiden ja avoimen ammattikorkeakoulun aikuisopiskelijoiden välillä joitakin eroavaisuuksia. Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoilla oli jo enemmän omakohtaista kokemusta yrittäjyydestä, kuin päiväopiskelijoilla. Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoista lähes kaikki haaveilivat yrittämisestä, kun taas päiväopiskelijoista se oli haaveena noin puolella vastaajista. Päiväopiskelijoilla toistui vastauksissaan maininta, että näkee yrittäjyyden olevan ajankohtaista myöhemmin, kunhan kokemusta on karttunut lisää.
Molempia vastaajaryhmiä kiehtoi yrittäjyyden tuoma vapaus, kehittymismahdollisuudet sekä mahdollinen menestys. Yrittäjyyden riskit ja epävarmuus nähtiin molemmissa ryhmissä tekijöinä, jotka arveluttivat yrittäjäksi ryhtymisessä. Päiväopiskelijat kokivat kokemuksen puutteen olevan yrittäjyydessä haastava tekijä, kun taas avoimen opiskelijat eivät tuoneet tätä esille.
Molemmissa vastaajaryhmissä toistui maininta siitä, että Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen -opintojakso toi lisätietoa yrittäjyydestä ja sitä myöten avasi uudenlaisia ajatuksia ja haaveita yrittäjyyteen liittyen. Osa mainitsi myös, että opintojakson käytyään ennakkoluulot yrittäjyyttä kohtaan vähenivät.
Toimeksiantajan tavoitteena oli saada opinnäytetyön tuloksista seuraavaa tietoa: Näkyykö opiskelijan yrittäjyyskompetenssien analysointi? Avarsiko opintojakso ja tehtävä hänen ajatuksiaan yrittäjyydestä ja yrittäjäksi ryhtymisestä?
Opinnäytetyön aihe on rajattu koskemaan ainoastaan Yrittäjyys ja liiketoiminta -opintojakson yksilötehtävää yrittäjyydestä syyslukukaudelta 2021. Aineisto on kerätty kahdelta eri opintojaksototeutukselta, 32 avoimen ammattikorkeakoulun ja 32 päiväopiskelijan vastauksista. Opintojakso on testaamisen jälkeen tulossa yhdeksi avainosaamiseksi kaikkiin tutkintoihin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytimme teoriaa yrittäjyyspedagogiikasta, yrittäjän osaamisvaatimuksista – EntreComp-viitekehyksen mukaan, yrittäjäksi ryhtymisestä sekä yrittäjyys opinnoista.
Opiskelijoiden tehtävien pohdinnoissa on huomattavissa päiväopiskelijoiden ja avoimen ammattikorkeakoulun aikuisopiskelijoiden välillä joitakin eroavaisuuksia. Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoilla oli jo enemmän omakohtaista kokemusta yrittäjyydestä, kuin päiväopiskelijoilla. Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoista lähes kaikki haaveilivat yrittämisestä, kun taas päiväopiskelijoista se oli haaveena noin puolella vastaajista. Päiväopiskelijoilla toistui vastauksissaan maininta, että näkee yrittäjyyden olevan ajankohtaista myöhemmin, kunhan kokemusta on karttunut lisää.
Molempia vastaajaryhmiä kiehtoi yrittäjyyden tuoma vapaus, kehittymismahdollisuudet sekä mahdollinen menestys. Yrittäjyyden riskit ja epävarmuus nähtiin molemmissa ryhmissä tekijöinä, jotka arveluttivat yrittäjäksi ryhtymisessä. Päiväopiskelijat kokivat kokemuksen puutteen olevan yrittäjyydessä haastava tekijä, kun taas avoimen opiskelijat eivät tuoneet tätä esille.
Molemmissa vastaajaryhmissä toistui maininta siitä, että Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen -opintojakso toi lisätietoa yrittäjyydestä ja sitä myöten avasi uudenlaisia ajatuksia ja haaveita yrittäjyyteen liittyen. Osa mainitsi myös, että opintojakson käytyään ennakkoluulot yrittäjyyttä kohtaan vähenivät.