Menetelmiä työsujuvuuden kehittämiseksi : case: hotellin vastaanotto
Putula, Saija (2022)
Putula, Saija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214499
Tiivistelmä
Sujuva työ syntyy ihmisten välisestä yhteistyöstä, toimivasta työn sisällöstä, toimintatavoista ja työympäristöstä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin työn sujuvuuteen vaikuttavia ongelmia ja kehittämiskohteita hotellin vastaanotossa. Työn tavoite oli työn sujuvuuden kehittäminen ja tarkoitus oli luoda esimiesten käyttöön menetelmämalli, joka mahdollistaa henkilökunnan työn sujuvuuden kehittämisen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja työn rakenteellisena runkona sekä menetelmämallin kehittämisen apuna käytettiin palvelumuotoilusta tuttua tuplatimanttimallia. Timantin avulla selvitettiin miten työn sujuvuuteen liittyviä ongelmia ja kehityskohteita etsitään, löydetään, määritetään ja miten mahdolliset ratkaisut ideoidaan. Case -hotellin työn sujuvuuden ongelmia selvitettiin havainnoimalla ja haastatteluilla sekä hyödyntämällä lean-periaatteita ja, -menetelmiä, kuten gemba -kävelyä. Työn ratkaisut ideoitiin työpajassa, jossa käytettiin useita eri työpajamenetelmiä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Putula-malli vastaanoton esimiesten käyttöön. Mallissa esitetään pohjat havainnoinnin ja haastatteluiden toteutukselle ja sisällönanalyysiin sekä ehdotus menetelmistä käytettäväksi työpajaan. Putula-mallia voidaan hyödyntää työn sujuvuuden kehittämiseen erilaisine etenemisvaihtoehtoineen.
Pienillä muutoksilla opinnäytetyössä luotua mallia voidaan hyödyntää apuna myös muiden palvelualan töiden työn sujuvuuden kehittämisessä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Putula-malli vastaanoton esimiesten käyttöön. Mallissa esitetään pohjat havainnoinnin ja haastatteluiden toteutukselle ja sisällönanalyysiin sekä ehdotus menetelmistä käytettäväksi työpajaan. Putula-mallia voidaan hyödyntää työn sujuvuuden kehittämiseen erilaisine etenemisvaihtoehtoineen.
Pienillä muutoksilla opinnäytetyössä luotua mallia voidaan hyödyntää apuna myös muiden palvelualan töiden työn sujuvuuden kehittämisessä.