Sitouttavan Instagram-sisällön kehittäminen valtiovarainministeriössä
Zerouali, Elisa (2022)
Zerouali, Elisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214589
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona valtiovarainministeriön kehittämis- ja hallintotoiminnon viestintäyksikölle syksyn 2021 ja kevään 2022 välisenä aikana. Ministeriö oli kiinnostunut tekemään tarkempaa tutkimusta sosiaalisen median kanavoidensa parissa ja todettiin, että vuonna 2020 perustettu Instagram-tili sopisi tutkimuksen kohteeksi parhaiten. Valtiovarainministeriötä kiinnosti erityisesti sitouttavan sisällön tutkiminen sekä äänensävyn vaikutus seuraajien sitouttamiseen.
Työn aiheeksi valikoitui valtiovarainministeriön Instagram-tilin tutkiminen ja kehittäminen sitouttavan sisällön näkökulmasta. Tavoitteena oli tutkia eri ministeriöiden ja virastojen Instagram-sivuja ja kerätä tietoa työn tekijän tekemien huomioiden ja havaintojen kautta. Eri sivuilta kootut tulokset koottiin yhteen ja niitä vertailtiin valtiovarainministeriön tilin ominaisuuksiin. Lopuksi työn tekijä poimi tekemiensä huomioiden ja vertailujen kautta ominaisuudet, jotka ovat olleet hyödyllisiä sitouttamisnäkökulmasta katsoen, ja laati toimeksiantajaorganisaatiolle erilaisia kehitysideoita Instagram-tilin sitouttavuuden kehittämistä varten. Työn rajaus tapahtui ensin viestinnän kautta sosiaaliseen mediaan ja siitä vielä tarkemmin Instagramiin sekä toimeksiantajaorganisaation tiliin kyseisellä alustalla.
Tietoperustassa lähdettiin ensin liikkeelle toimeksiantajaorganisaation esittelystä ja viestinnästä, josta siirryttiin vaiheittain sosiaaliseen mediaan sekä Instagramiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa tietoperustaa kerättiin pääasiassa joulukuun 2021 ja helmikuun 2022 välisenä aikana, ja tutkimus sekä tulosten tarkastelu ja kehitysideoiden laatiminen ajoittui vuoden 2022 maaliskuusta toukokuuhun. Työssä hyödynnettiin benchmarking-analyysiä, ja tutkimusaineisto kerättiin eri ministeriöiden ja virastojen Instagram-sivuilta.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että etenkin ministeriöt viestivät Instagramissa melko samantyylisesti ja yhteisiä tekijöitä oli enemmän kuin erottavia. Muutamia asioita kuitenkin nousi esiin, jotka erityisesti edesauttoivat tilin sitouttavuutta. Työn tekijä laati valtiovarainministeriölle havaintojensa pohjalta kehitysehdotuksiksi seuraajien osallistamisen sekä vuorovaikutuksen lisäämisen, profiilin yleisnäkymän muotoilun, sisällön monipuolistamisen sekä äänensävyn kohdentamisen kohdeyleisölle.
Työn aiheeksi valikoitui valtiovarainministeriön Instagram-tilin tutkiminen ja kehittäminen sitouttavan sisällön näkökulmasta. Tavoitteena oli tutkia eri ministeriöiden ja virastojen Instagram-sivuja ja kerätä tietoa työn tekijän tekemien huomioiden ja havaintojen kautta. Eri sivuilta kootut tulokset koottiin yhteen ja niitä vertailtiin valtiovarainministeriön tilin ominaisuuksiin. Lopuksi työn tekijä poimi tekemiensä huomioiden ja vertailujen kautta ominaisuudet, jotka ovat olleet hyödyllisiä sitouttamisnäkökulmasta katsoen, ja laati toimeksiantajaorganisaatiolle erilaisia kehitysideoita Instagram-tilin sitouttavuuden kehittämistä varten. Työn rajaus tapahtui ensin viestinnän kautta sosiaaliseen mediaan ja siitä vielä tarkemmin Instagramiin sekä toimeksiantajaorganisaation tiliin kyseisellä alustalla.
Tietoperustassa lähdettiin ensin liikkeelle toimeksiantajaorganisaation esittelystä ja viestinnästä, josta siirryttiin vaiheittain sosiaaliseen mediaan sekä Instagramiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa tietoperustaa kerättiin pääasiassa joulukuun 2021 ja helmikuun 2022 välisenä aikana, ja tutkimus sekä tulosten tarkastelu ja kehitysideoiden laatiminen ajoittui vuoden 2022 maaliskuusta toukokuuhun. Työssä hyödynnettiin benchmarking-analyysiä, ja tutkimusaineisto kerättiin eri ministeriöiden ja virastojen Instagram-sivuilta.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että etenkin ministeriöt viestivät Instagramissa melko samantyylisesti ja yhteisiä tekijöitä oli enemmän kuin erottavia. Muutamia asioita kuitenkin nousi esiin, jotka erityisesti edesauttoivat tilin sitouttavuutta. Työn tekijä laati valtiovarainministeriölle havaintojensa pohjalta kehitysehdotuksiksi seuraajien osallistamisen sekä vuorovaikutuksen lisäämisen, profiilin yleisnäkymän muotoilun, sisällön monipuolistamisen sekä äänensävyn kohdentamisen kohdeyleisölle.