Toimittajien koulutus- ja sitouttamistilanteen kartoitus TMS-järjestelmän käytöstä
Ojala, Janina (2022)
Ojala, Janina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411828
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Cargotec Finland Oy:n liiketoiminta-alue Kalmarin tavarantoimittajat saadaan sitoutettua käyttämään yrityksessä käyttöönotettavaa uutta kuljetustenhallintajärjestelmää, kun he tekevät kuljetustilauksia Kalmarin varastolle toimitettaville tavaroille. Toimittajista vain pieni osa käyttää yrityksen nykyistä kuljetustenhallintajärjestelmää tehdessään kuljetustilauksia Kalmarille toimitettaville tavaroille. Toimittajien sitoutumista järjestelmän käyttöön halutaan yrityksessä lisätä, jotta toimitusketjua saadaan entistä läpinäkyvämmäksi.
Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miten koulutuksen ja sitouttamisen tulisi tapahtua, että tavarantoimittajat saadaan käyttämään järjestelmää? Miten tavarantoimittajia motivoidaan järjestelmän käyttöön? Miten Kalmarin tulisi toimia, että tavarantoimittajat sitoutuvat paremmin järjestelmän käyttöön?
Työ toteutettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui kysely. Ensimmäinen kysely lähetettiin kohdehenkilöille Kalmar Services -yksikössä ja tarkoituksena oli saada tietoa toimittajien sitouttamisesta käytössä olevan kuljetusten hallintajärjestelmän käyttöön. Toinen kysely lähetettiin kohdehenkilöille Kalmar MAU -yksikössä ja tarkoituksena oli saada tietoa toimittajien sitouttamisesta uuden järjestelmän käyttöön, koska kyseisessä yksikössä toimittajien implementointi järjestelmän käyttöön oli jo aloitettu.
Kyselyn tuloksista selvisi, että toimittajia ei aktiivisesti sitouteta nykyisen kuljetustenhallintajärjestelmän käyttöön. Lisäksi ostajat eivät pysty neuvomaan ongelmatilanteissa, koska heillä ei ole tietoa järjestelmän käytöstä. Kalmar MAU -yksikössä toimenpiteitä toimittajien sitouttamiseksi uuden järjestelmän käyttöön oli tehty. Työn tuotoksena luotiin kehitysehdotuksia kolmen eri teeman ympärille, jotka liittyivät koulutukseen ja sitouttamiseen, toimittajien motivointiin ja Kalmarin rooliin toimittajien sitouttamisessa. Tuloksia ja kehitysideoita voidaan hyödyntää Kalmar Services -yksikön uuden TMS-järjestelmän käyttöönotossa ja toimittajien sitouttamisessa sen käyttöön. Kehitysideoita voidaan hyödyntää laajemminkin uusien järjestelmien käyttöönotossa.
Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miten koulutuksen ja sitouttamisen tulisi tapahtua, että tavarantoimittajat saadaan käyttämään järjestelmää? Miten tavarantoimittajia motivoidaan järjestelmän käyttöön? Miten Kalmarin tulisi toimia, että tavarantoimittajat sitoutuvat paremmin järjestelmän käyttöön?
Työ toteutettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui kysely. Ensimmäinen kysely lähetettiin kohdehenkilöille Kalmar Services -yksikössä ja tarkoituksena oli saada tietoa toimittajien sitouttamisesta käytössä olevan kuljetusten hallintajärjestelmän käyttöön. Toinen kysely lähetettiin kohdehenkilöille Kalmar MAU -yksikössä ja tarkoituksena oli saada tietoa toimittajien sitouttamisesta uuden järjestelmän käyttöön, koska kyseisessä yksikössä toimittajien implementointi järjestelmän käyttöön oli jo aloitettu.
Kyselyn tuloksista selvisi, että toimittajia ei aktiivisesti sitouteta nykyisen kuljetustenhallintajärjestelmän käyttöön. Lisäksi ostajat eivät pysty neuvomaan ongelmatilanteissa, koska heillä ei ole tietoa järjestelmän käytöstä. Kalmar MAU -yksikössä toimenpiteitä toimittajien sitouttamiseksi uuden järjestelmän käyttöön oli tehty. Työn tuotoksena luotiin kehitysehdotuksia kolmen eri teeman ympärille, jotka liittyivät koulutukseen ja sitouttamiseen, toimittajien motivointiin ja Kalmarin rooliin toimittajien sitouttamisessa. Tuloksia ja kehitysideoita voidaan hyödyntää Kalmar Services -yksikön uuden TMS-järjestelmän käyttöönotossa ja toimittajien sitouttamisessa sen käyttöön. Kehitysideoita voidaan hyödyntää laajemminkin uusien järjestelmien käyttöönotossa.