Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tuotteen alkuperämaan merkitys kuluttajalle

Sahlman, Kosma (2022)

 
Avaa tiedosto
Tuotteen alkuperämaan merkitys kuluttajalle.pdf (448.5Kt)
Lataukset: 


Sahlman, Kosma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214630
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään alkuperämaata ja sen merkitystä kuluttajalle ostopäätöksiä tehdessä. Työn tavoitteena on selvittää, miten alkuperämaa vaikuttaa kuluttajan vaikutelmaan tuotteesta, mitkä tekijät ovat tärkeitä kuluttajalle alkuperämaassa, miten kuluttajat suhtautuvat tämän työn tutkimuskohteena oleviin maihin ja vaikuttaako brändi kuluttajan mielipiteeseen alkuperämaasta. Työ on rajattu käsittelemään kuluttajakäyttäytymistä ja yrityskäyttäytymistä ei
käsitellä työssä.

Teoriaosuus käsittelee alkuperämaan määritelmiä, brändin määritelmästä ja brändäyksen perusteita uuden brändin luonnin ja nykyisen brändin laajennuksen näkökulmasta. Alkuperämaan merkityksestä tehdään alustavia arvioita aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia läpikäymällä. Teoriassa käydään myös läpi mahdollisia tekijöitä, joita kuluttaja saattaa huomioida alkuperämaata arvioidessa. Työssä käsiteltäviä aiheellisia tekijöitä ovat työn eettisyys, kuluttajan etnosentrisyys, protektionismi ja lopuksi hieman deglobalisaatiosta.

Teoriaosuuden tueksi työtä varten tehtiin laadullinen haastattelututkimus kuluttajille. Haastattelututkimuksessa otettiin selvää alkuperämaan merkityksestä, vaikuttavista tekijöistä ja haastateltavilta kysyttiin heidän suosimiansa ja välttelemiä maita. Alkuperämaan merkitystä tarkkaillaan tässä työssä markkinoinnin ja tuotannon ulkoistamisen näkökulmasta, ei niinkään myynnin näkökulmasta.

Keskeisimpien löydöksien perusteella saatiin selville haastateltaville tärkeimmät tekijät alkuperämaan valinnassa ja brändin sekä alkuperämaan yhteistoiminnan vaikutukset. Haastateltavat kertoivat omakohtaisia kokemuksia alkuperämaista ja heidän tiedonkeruunsa pohjalta tekemien ostopäätöksien perusteita.

Tulosten perusteella jaettiin kuluttajat kahteen ryhmään eli laatukeskeisiin ja vastuullisiin kuluttajiin. Laatukeskeiset kuluttajat arvostavat hyvää hinta-laatusuhdetta ja vastuulliset kuluttajat arvostavat hyvissä työoloissa ja ympäristöystävällisesti tuotettuja tuotteita.

Tämä opinnäytetyö tehtiin toukokuussa 2022. Työ suoritettiin kolmessa viikossa. Työn aihe valittiin työn aloitusta edeltävänä viikkona ja palautus tehtiin valmistumisviikolla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste