Sairaanhoitajan rooli pitkäaikaissairautta sairastavan potilaan omahoidon tukijana
Södervik, Satu (2022)
Södervik, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013372
Tiivistelmä
Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset, sekä väestön ikääntyminen vaikuttavat sairaanhoitajan rooliin, sekä
osaamisen vaatimusten jatkuvaan kehitykseen. Lisää haastetta sairaanhoitajan työhön tuovat sosiaali- ja ter veyspalveluiden rakenteelliset muutokset, jotka vaikuttavat sairaanhoitajan kliinisiin osaamisvaatimuksiin,
tehtävänkuvaan, sekä toimintaympäristöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää pitkäaikaista sairautta sairastavien potilaiden hoitoa terveysase malla ja tuoda esiin sairaanhoitajan roolia potilaan hoitoon sitoutumista tukevana tekijänä. Opinnäytetyön
tavoitteena oli kuvata sairaanhoitajien ja lääkäreiden kokemuksia valmistelevasta vastaanotosta. Opinnäyte työn tuloksia voidaan hyödyntää luotaessa yhtenäisiä käytäntöjä pitkäaikaissairaiden potilaiden hoidossa,
sekä valmistelevan vastaanoton ensikäynnille ennen lääkärin vastaanottoa. Valmisteleva vastaanotto on yksi
perusterveydenhuollon yksikössä tapahtuva sairaanhoitajan tehtävä, jossa ammatilliseen asiantuntijuuteen
kuuluu näyttöön perustuvan hoitotyön osaaminen, tutkimustiedon ja hoitosuositusten hyödyntäminen. Opin näytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelut
toteutettiin yksilöhaastatteluina sairaanhoitajille ja lääkäreille, yhdessä perusterveydenhuollon avosairaanhoi don yksikössä. Haastattelulla saatua aineistoa tarkasteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tulokset osoittivat, että sairaanhoitajat ja lääkärit kokevat yhteistyön hyväksi, vaikka paljon haasteita koet tiin esimerkiksi erovaisuuksissa valmistelevan vastaanoton tehtävän kuvassa. Sairaanhoitajille oli erityisen
tärkeää lääkäriltä saatu konsultaatio-ohjaus ennen valmistelevaa vastaanottoa. Valmisteleva vastaanotto on
sairaanhoitajan ja lääkärin välinen potilaslähtöisesti toteutettava tiimityö. Sairaanhoitajat ja lääkärit kokivat,
että suurimpina haasteina olivat perehdytys, vaihtuva henkilökunta, kirjaamisen käytännöt, sekä valmistele vien vastaanottojen vähyys.
Valmistelevalla vastaanotolla on tärkeä merkitys pitkäaikaissairaanpotilaan hoidon kannalta. Tulevaisuu dessa kansalaisia ohjataan enemmän itsenäisemmäksi, sekä aktiivisemmaksi omasta terveydestä huolehtimi sessa. Sähköisten palveluiden kehittymisen myötä potilaan sairauteen ja hyvinvointiin liittyvien tietojen ke rääminen on helpottunut ja tulevaisuudessa voitaisiin miettiä, miten pystyttäisiin hyödyntämään sähköisiä
palveluita valmistelevaan vastaanottoon liittyen.
osaamisen vaatimusten jatkuvaan kehitykseen. Lisää haastetta sairaanhoitajan työhön tuovat sosiaali- ja ter veyspalveluiden rakenteelliset muutokset, jotka vaikuttavat sairaanhoitajan kliinisiin osaamisvaatimuksiin,
tehtävänkuvaan, sekä toimintaympäristöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää pitkäaikaista sairautta sairastavien potilaiden hoitoa terveysase malla ja tuoda esiin sairaanhoitajan roolia potilaan hoitoon sitoutumista tukevana tekijänä. Opinnäytetyön
tavoitteena oli kuvata sairaanhoitajien ja lääkäreiden kokemuksia valmistelevasta vastaanotosta. Opinnäyte työn tuloksia voidaan hyödyntää luotaessa yhtenäisiä käytäntöjä pitkäaikaissairaiden potilaiden hoidossa,
sekä valmistelevan vastaanoton ensikäynnille ennen lääkärin vastaanottoa. Valmisteleva vastaanotto on yksi
perusterveydenhuollon yksikössä tapahtuva sairaanhoitajan tehtävä, jossa ammatilliseen asiantuntijuuteen
kuuluu näyttöön perustuvan hoitotyön osaaminen, tutkimustiedon ja hoitosuositusten hyödyntäminen. Opin näytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelut
toteutettiin yksilöhaastatteluina sairaanhoitajille ja lääkäreille, yhdessä perusterveydenhuollon avosairaanhoi don yksikössä. Haastattelulla saatua aineistoa tarkasteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tulokset osoittivat, että sairaanhoitajat ja lääkärit kokevat yhteistyön hyväksi, vaikka paljon haasteita koet tiin esimerkiksi erovaisuuksissa valmistelevan vastaanoton tehtävän kuvassa. Sairaanhoitajille oli erityisen
tärkeää lääkäriltä saatu konsultaatio-ohjaus ennen valmistelevaa vastaanottoa. Valmisteleva vastaanotto on
sairaanhoitajan ja lääkärin välinen potilaslähtöisesti toteutettava tiimityö. Sairaanhoitajat ja lääkärit kokivat,
että suurimpina haasteina olivat perehdytys, vaihtuva henkilökunta, kirjaamisen käytännöt, sekä valmistele vien vastaanottojen vähyys.
Valmistelevalla vastaanotolla on tärkeä merkitys pitkäaikaissairaanpotilaan hoidon kannalta. Tulevaisuu dessa kansalaisia ohjataan enemmän itsenäisemmäksi, sekä aktiivisemmaksi omasta terveydestä huolehtimi sessa. Sähköisten palveluiden kehittymisen myötä potilaan sairauteen ja hyvinvointiin liittyvien tietojen ke rääminen on helpottunut ja tulevaisuudessa voitaisiin miettiä, miten pystyttäisiin hyödyntämään sähköisiä
palveluita valmistelevaan vastaanottoon liittyen.