Leikki-ikäisten lasten yläraajojen spastista hypertoniaa lieventävät menetelmät
Härkönen, Roosa-Maria (2022)
Härkönen, Roosa-Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612196
Tiivistelmä
Spastinen hypertonia leikki-ikäisten lasten yläraajoissa voi ilmetä, kun lapsi on saanut aivovaurion ennen syntymää, synnytyksen aikana tai ensimmäisten elinvuosiensa aikana. Tällöin lapsella voi ilmetä spastisia oireita sormien ja ranteen nivelissä, koko yläraajoissa tai muualla kehossa. Spastinen hypertonia lapsilla käden alueella voi vaikuttaa lapsen motoriseen kehitykseen niin hienomotorisella kuin karkeamotorisellakin tasolla. Käden käyttö vaikeutuu, ja tämän myötä lapsella voi ilmaantua spastisen käden käyttämättömyyttä. Spastisuuden helpottamiseksi, ja tämän myötä motoristen taitojen tukemiseksi tarvitaan moniammatillista yhteistyötä eri alojen ammattilaisten kanssa, jolloin voimme toteuttaa spastiseen yläraajaan spastista hypertoniaa lieventäviä menetelmiä, ja tukea tämän myötä lapsen motorista kehitystä. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esille lasten kanssa työskenteleville fysioterapeuteille, toimintatera peuteille sekä muille sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville yläraajojen spastista hypertoniaa alentavia
menetelmiä, joiden avulla voidaan tukea lapsen motorista kehitystä. Tavoitteena on kerätä tietoa yläraajo jen spastista hypertoniaa alentavista menetelmistä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin ajankohtaista tutkimus näyttöä käyttäen. Opinnäytetyössä hyödynnettiin lopulta kahta eri tietokantaa, josta löytyi kuusi tutkimusta, joiden pohjalta etsittiin tietoa tutkimuskysymyksiin.Opinnäytetyöhön valikoitujen tutkimusten perusteella leikki-ikäisen lapsen yläraajassa ilmenevän spastisen hypertonian lieventäminen on tärkeää lapsen motoristen taitojen etenemisen kannalta. Menetelmiä, joita leikki-ikäisten lasten kohdalla voidaan käyttää keskittyvät paljon venytystekniikoihin, ja niiden tuomista toi minnallisiin ja leikinomaisiin hetkiin. Toiminnallinen ja leikinomainen harjoittelu lasten kohdalla on tärkeässä roolissa terapiatilanteissa, jotta lapsi kokisi harjoittelun mieleiseksi hetkeksi. Näin lapsen motivaatio ja mielenkiinto harjoitteiden toteuttamiseen säilyy. Tutkimuskysymykset, joita opinnäytetyössä käytiin läpi,saivat vastauksia, sekä tutkimuksien tulokset olivat samankaltaisia keskenään. Näiden perusteella menetelmät, joilla voidaan lieventää yläraajojen spastista hypertoniaa ovat tarpeellisia lapsen motorisen kehityksen kannalta.
menetelmiä, joiden avulla voidaan tukea lapsen motorista kehitystä. Tavoitteena on kerätä tietoa yläraajo jen spastista hypertoniaa alentavista menetelmistä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin ajankohtaista tutkimus näyttöä käyttäen. Opinnäytetyössä hyödynnettiin lopulta kahta eri tietokantaa, josta löytyi kuusi tutkimusta, joiden pohjalta etsittiin tietoa tutkimuskysymyksiin.Opinnäytetyöhön valikoitujen tutkimusten perusteella leikki-ikäisen lapsen yläraajassa ilmenevän spastisen hypertonian lieventäminen on tärkeää lapsen motoristen taitojen etenemisen kannalta. Menetelmiä, joita leikki-ikäisten lasten kohdalla voidaan käyttää keskittyvät paljon venytystekniikoihin, ja niiden tuomista toi minnallisiin ja leikinomaisiin hetkiin. Toiminnallinen ja leikinomainen harjoittelu lasten kohdalla on tärkeässä roolissa terapiatilanteissa, jotta lapsi kokisi harjoittelun mieleiseksi hetkeksi. Näin lapsen motivaatio ja mielenkiinto harjoitteiden toteuttamiseen säilyy. Tutkimuskysymykset, joita opinnäytetyössä käytiin läpi,saivat vastauksia, sekä tutkimuksien tulokset olivat samankaltaisia keskenään. Näiden perusteella menetelmät, joilla voidaan lieventää yläraajojen spastista hypertoniaa ovat tarpeellisia lapsen motorisen kehityksen kannalta.