PIPO-asetuksen vaikutusten selvittäminen Pori Energia Oy:n lämpökeskuksille
Krook, Outi (2022)
Krook, Outi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013200
Tiivistelmä
Ihmisen toiminnan seurauksena ilmasto lämpenee. Lämpenemisellä on vakavia seurauksia maapallon ekosysteemiin. Ilmaston lämpenemistä aiheuttavat kasvihuonekaasupäästöt, joista noin 80 % tulee energian tuotannosta ja kulutuksesta. Valtioneuvosto valmistelee säännöllisesti ilmasto- ja energiastrategian. Strategian päätavoitteena on päästä vuodelle 2030 asetettujen ilmasto- ja energiatavoitteisiin, joista yksi on Suomen hiilineutraalisuus vuoteen 2035 mennessä. Yhtenä toimena Valtioneuvosto on laatinut ns. PIPO-asetuksen eli Valtioneuvoston asetus keskisuurien energiantuotantoyksiköiden- ja laitosten ympäristönsuojeluvaatimuksista (1065/2017), joka koskee polttoaineteholtaan 1–50 megawatin energiantuotantoyksiköitä ja -laitoksia.
Työn tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajalle Pori Energia Oy:lle, millaisia muutoksia heidän tulee tehdä lämpökeskusten toimintaan, jotta ne vastaavat PIPO-asetuksen (1065/2017) vaatimuksia. Selvitystyön lisäksi luotiin seurantatyökalu, jolla voidaan tarkastella miltä osin lämpökeskukset vastaavat jo asetusta. Työn tavoitteena oli tunnistaa lämpökeskusten puutteet asetuksen suhteen.
Tutkimustyö toteutettiin sekä kvantitatiivisena että kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen kvantitatiivisessa osassa käytettiin eri tilastoja ja vertailtiin niitä keskenään. Kvalitatiivisessa osassa tutkimusta syvennyttiin käsittelemään tiettyä yritystä ja tiettyjä lämpökeskuksia.
Tutkimuksen lopputuloksena saatiin selville, että lämpökeskuksissa pitää erityisesti kiinnittää huomiota nestemäisten polttoaineiden purkupaikkoihin sekä öljyisten jätevesien käsittelyyn. Lisäksi kaikilla lämpökeskuksilla tulee tehdä ilman päästö- ja melumittaukset. Lämpökeskukset eivät ole kuuluneet aiemman PIPO-asetuksen (750/2013) soveltamisalaan, joten ne pitää myös rekisteröidä. Työtuloksia on pohdittu suoraviivaisesti, koska tulokset olivat hyvin selkeitä.
Työn tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajalle Pori Energia Oy:lle, millaisia muutoksia heidän tulee tehdä lämpökeskusten toimintaan, jotta ne vastaavat PIPO-asetuksen (1065/2017) vaatimuksia. Selvitystyön lisäksi luotiin seurantatyökalu, jolla voidaan tarkastella miltä osin lämpökeskukset vastaavat jo asetusta. Työn tavoitteena oli tunnistaa lämpökeskusten puutteet asetuksen suhteen.
Tutkimustyö toteutettiin sekä kvantitatiivisena että kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen kvantitatiivisessa osassa käytettiin eri tilastoja ja vertailtiin niitä keskenään. Kvalitatiivisessa osassa tutkimusta syvennyttiin käsittelemään tiettyä yritystä ja tiettyjä lämpökeskuksia.
Tutkimuksen lopputuloksena saatiin selville, että lämpökeskuksissa pitää erityisesti kiinnittää huomiota nestemäisten polttoaineiden purkupaikkoihin sekä öljyisten jätevesien käsittelyyn. Lisäksi kaikilla lämpökeskuksilla tulee tehdä ilman päästö- ja melumittaukset. Lämpökeskukset eivät ole kuuluneet aiemman PIPO-asetuksen (750/2013) soveltamisalaan, joten ne pitää myös rekisteröidä. Työtuloksia on pohdittu suoraviivaisesti, koska tulokset olivat hyvin selkeitä.