Marknadsföringsplan för företaget Barfàl
Barajakli, Sandra (2022)
Barajakli, Sandra
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214496
Tiivistelmä
Rubriken för examensarbetet är: Marknadsföringsplan för företaget Barfàl. Marknadsföring är en komplex helhet som innefattar all kommunikation som strävar till att uppnå högre försäljning av produkter eller tjänster. Därmed brukar det även vara utmanande för företaget att identifiera vilka aktiviteter inom marknadsföring de borde satsa på för att nå maximal framgång. För att strukturera hur företag borde utföra sin marknadsföring är det viktigt att företaget lägger upp en marknadsföringsplan. Marknadsföringsplanen är en skriftlig plan som omfattar företagets kunskap om marknaden och beskriver deras strategi med de åtgärder de gör för att nå sitt mål. Detta examensarbete syftar på att skapa en klar och fungerande marknadsföringsplan för företaget Barfàl, med hjälp av tidigare teorier samt resultat av denna forskning. Syftet med marknadsföringsplanen är att den skall vara användbar och passande för ett nytt, växande modeföretag på den finska marknaden.
Metoden kvalitativ forskning valdes eftersom det ger rum för tilläggsfrågor och diskussioner som sedan skulle ge mig en djupare förståelse inom ämnet. Den valda frågeställningen besvaras med expertintervjuer, av 3 experter inom marknadsföring i modebranschen och 1 expert i marknadsföring överlag. Med hjälp av den beskrivna teorin samt resultaten från forskningen har jag byggt upp en fungerande marknadsföringsplan för företaget Barfàl med fokus på vad just detta företag ska fokusera sig på då det kommer till marknadsföring och vad som fungerar bäst på den finska marknaden. Den färdiga marknadsföringsplanen ska hjälpa företaget nå sina strategiska mål i marknadsföring och underlätta deras beslutsfattande.
Metoden kvalitativ forskning valdes eftersom det ger rum för tilläggsfrågor och diskussioner som sedan skulle ge mig en djupare förståelse inom ämnet. Den valda frågeställningen besvaras med expertintervjuer, av 3 experter inom marknadsföring i modebranschen och 1 expert i marknadsföring överlag. Med hjälp av den beskrivna teorin samt resultaten från forskningen har jag byggt upp en fungerande marknadsföringsplan för företaget Barfàl med fokus på vad just detta företag ska fokusera sig på då det kommer till marknadsföring och vad som fungerar bäst på den finska marknaden. Den färdiga marknadsföringsplanen ska hjälpa företaget nå sina strategiska mål i marknadsföring och underlätta deras beslutsfattande.