XR-teknologian hyödyntäminen energia- ja ympäristötekniikan opetuksessa
Paananen, Santtu (2022)
Paananen, Santtu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013031
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoulun pääkampuksella sijaitsevan energialaboratorion opetuskäyttöä haluttiin lähteä kehittämään hyödyntämällä laajennetun todellisuuden teknologiaa eli XR-teknologiaa. Tutkimuskohteena oli selvittää laajennetun todellisuuden opetuspotentiaalia ja samalla laatia parempaa dokumentaatiota laboratoriotilan höyryprosessin laitteistosta uusia XR-oppimisympäristöjä varten. Tätä dokumentaatiota hyödynnettiin energialaboratorion höyryprosessia mallintavassa uudessa virtuaalisessa Matterport-oppimisympäristössä sekä energialaboratorion AR-sovelluksessa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Näkemystä opetuskäyttöön haettiin eri opintojaksojen opettajilta sekä asiantuntijoilta puolistrukturoidun haastattelun avulla. Energialaboratorion höyryprosessin laitedokumentointia laadittiin keräämällä tietoja ammattikorkeakoululta löytyvistä dokumenteista, verkkolähteistä sekä prosessilaitteiden kilpitiedoista.
Työn tuloksena saatiin valmisteltua ensimmäisiä pilottiversioita XR-teknologiaa hyödyntävistä oppimisympäristöistä, jotka viimeistellään lopulliseen muotoonsa seuraavalle lukuvuodelle. Haastatteluiden avulla saatiin parempaa näkemystä XR-teknologian tarjoamasta potentiaalista osana opetuskäyttöä. Teknologian hyödyntäminen tarjoaa mahdollisuuksia etenkin oppilaiden oppimisen tukemisessa, perehdyttämisessä sekä osittain myös hybridiopettamisen osalta. Tärkeää XR-teknologiaa hyödyntävää opetuskäyttöä suunniteltaessa on kuitenkin arvioida, tuoko XR-teknologia opetukseen todella jotain sellaista lisäarvoa, mitä perinteiset oppimistavat eivät tarjoa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Näkemystä opetuskäyttöön haettiin eri opintojaksojen opettajilta sekä asiantuntijoilta puolistrukturoidun haastattelun avulla. Energialaboratorion höyryprosessin laitedokumentointia laadittiin keräämällä tietoja ammattikorkeakoululta löytyvistä dokumenteista, verkkolähteistä sekä prosessilaitteiden kilpitiedoista.
Työn tuloksena saatiin valmisteltua ensimmäisiä pilottiversioita XR-teknologiaa hyödyntävistä oppimisympäristöistä, jotka viimeistellään lopulliseen muotoonsa seuraavalle lukuvuodelle. Haastatteluiden avulla saatiin parempaa näkemystä XR-teknologian tarjoamasta potentiaalista osana opetuskäyttöä. Teknologian hyödyntäminen tarjoaa mahdollisuuksia etenkin oppilaiden oppimisen tukemisessa, perehdyttämisessä sekä osittain myös hybridiopettamisen osalta. Tärkeää XR-teknologiaa hyödyntävää opetuskäyttöä suunniteltaessa on kuitenkin arvioida, tuoko XR-teknologia opetukseen todella jotain sellaista lisäarvoa, mitä perinteiset oppimistavat eivät tarjoa.